Jednostka zaczęła wystawiać faktury VAT tyt. odszkodowania za bezumowne korzystanie z lokalu (w kwocie (...)

Jednostka zaczęła wystawiać faktury VAT tyt. odszkodowania za bezumowne korzystanie z lokalu (w kwocie wyższej niż było to zawarte w umowie). Najemca odsyłał te faktury. Może nastąpić porozumienie Jednostki z najemcą.Czy Jednostaka może anulować te faktury poprzez wystawienie faktur korygujących?

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółdzielni w sprawie podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania wykonywanej czynności w piśmie z dnia 04 października 2006r., jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Porady prawne

Pismem z dnia 04 października 2006 r. ( złożonym w tut. Urzędzie dnia 05 października 2006 r.) Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółdzielnia przedstawiła następujący stan faktyczny:

Od miesiąca kwietnia 2006 r. pomimo ustania umowy najmu, najemca nadal korzysta z lokalu. W związku z powyższym od tego momentu Spółdzielnia rozpoczęła wystawianie faktur VAT tytułem odszkodowania za bezumowne korzystanie z lokalu, lecz w kwocie wyższej, niż wynikało to z umowy najmu. Spółdzielnia opodatkowywała te czynności stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%. Najemca odsyłał przedmiotowe faktury listem poleconym wraz z pismami wyjaśniającymi. Spółdzielnia rozważa możliwość porozumienia się z najemcą. Skutkiem porozumienia będzie zmniejszenie ceny do obowiązującej zgodnie z porozumieniem w umowie najmu.

Jednostka zadała pytanie, czy w związku z powyższym może anulować przedmiotową sprzedaż poprzez wystawienie faktur korygujących.

W opinii Spółdzielni w przedstawionym stanie faktycznym należy wystawić faktury korygujące i anulować przedmiotowe faktury.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

W opinii tut. organu podatkowego w przedstawionej przez Spółdzielnie sytuacji w wyniku podpisania porozumienia z najemcą, dojdzie do udzielenia rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - zwanej dalej 'ustawą'), zgodnie z którym obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Powyższe powoduje, iż zastosowanie znajdzie § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm. - zwanym dalej 'rozporządzeniem'), zgodnie z którym w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust.

4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Jednakże należy zaznaczyć, iż zgodnie z § 16 ust. 4 rozporządzenia sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy. Zatem Spółdzielnia będzie uprawniona do skorygowania kwoty podatku należnego dopiero po spełnieniu warunku otrzymania potwierdzenia odbioru faktur korygujących przez najemcę.

Niezależnie od powyższego tut. organ podatkowy informuje, iż wprawdzie żaden z przepisów ustawy, jak również żaden z przepisów wydanych na podstawie ustawy rozporządzeń nie przewiduje bezpośrednio możliwości 'anulowania' faktury, jednakże w opinii tut. organu w niektórych przypadkach należy uznać taką sytuację jako dopuszczalną w przypadku nie wprowadzenia tych faktur do obrotu prawnego. W takim przypadku możliwym jest pozostawienie oryginału i kopii faktury w dokumentacji księgowej spółki z dołączeniem odpowiedniej adnotacji lub przekreślenie faktury. Powyższy pogląd znajduje swoje odzwierciedlenie w orzecznictwie sądowym np. w wyroku z dnia 07 czerwca 2004 r. III SA 238/03 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził m.in. 'Mimo, iż przepisy § 43 i 44 rozporządzenia Ministra Finansów z 21.12.1995 r. nie przewidują możliwości wystawienia faktury korygującej w przypadku omyłkowego wystawienia faktury, uznać trzeba, iż podatnik ma prawo do wycofania takiej faktury z obrotu gospodarczego poprzez jej anulowanie.', podobnie w wyroku z dnia 19 grudnia 2000 r. III SA 1715/99 Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził m.in. 'Możliwość 'anulowania' faktur (rachunków uproszczonych), mimo że nie jest dopuszczona wyraźnie przez ustawę o VAT, należy zaaprobować jako praktyczną i realną drogę 'wycofania się' podatnika z błędnego wystawienia dokumentu rozliczeniowego. Jednak powinna ona dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych (faktur, rachunków uproszczonych), które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego (np. poprzez doręczenie ich kontrahentom). Natomiast w przypadku wprowadzenia takich dokumentów do obrotu prawnego, pozostaje jedynie możliwość dokonania korekt faktur (rachunków uproszczonych) na zasadach określonych przepisami.' Wprawdzie obydwa wyroki zapadły na tle nie obowiązujących już rozporządzeń Ministra Finansów, lecz należy uznać, iż pozostają nadal aktualne, ze względu na analogiczne przepisy wprowadzone rozporządzeniem. Anulowanie faktur dotyczy tylko tych przypadków, gdy dokumentowały one czynności niedokonane (nie wykonano usługi, nie dostarczono towaru lub fakturę wystawiono na osobę nie będącą nabywcą towaru lub usługi i osoba ta nie odebrała faktury). W sytuacji Spółki taka okoliczność nie wystąpiła. Porozumienie potwierdziło, że obrót jest należny, jedynie nastąpiła zmiana ceny.

Reasumując Spółdzielnia winna dokonać korekty wystawionych faktur.

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany, uchylenia przez organ odwoławczy lub zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika