Czy Powiat jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu zamiany gruntów dokonanej z Gminą (...)

Czy Powiat jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu zamiany gruntów dokonanej z Gminą ?

Ze stanu faktycznego podanego we wniosku wynika, że Starostwo Powiatowe dokonało zamiany gruntów z Gminą xxxx. Do transakcji zamiany gruntów udokumentowanej aktem notarialnym doszło pomiędzy dwoma jednostkami samorządu terytorialnego, będącymi czynnymi podatnikami VAT. Dokonana transakcja umożliwia powiatowi właściwą realizację nałożonych na powiat ustawowo zadań.

Stanowisko zawarte we wniosku wskazuje, że Starostwo Powiatowe z tytułu tej transakcji nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług na podstawie art.15 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Porady prawne

Odpowiadając na powyższe organ podatkowy stwierdza, że:

Zgodnie z art.5 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 z późn.zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.W myśl art.2 pkt 6 ustawy VAT przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na podstawie art.15 ust.1 ustawy VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust.2 , bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Art.15 ust.6 ustawy VAT stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Umowa zamiany jest umową cywilnoprawną, na podstawie której każda ze stron zobowiązuje się do przeniesienia na drugą stronę własności rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy, zgodnie z treścią art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz.93 z późn. zm. ). Art. 604 Kodeksu Cywilnego nakazuje stosować do zamiany odpowiednio przepisy o sprzedaży.

Ze stanu faktycznego podanego we wniosku wynika, że do zamiany gruntów doszło pomiędzy Starostwem Powiatowym, a Urzędem Miasta, czynnymi podatnikami podatku VAT w myśl art.15 ust.1 ustawy.

Na podstawie powyższych przepisów, w przypadku realizacji transakcji zamiany gruntów pomiędzy czynnymi podatnikami podatku VAT, udokumentowanej aktem notarialnym Starostwo Powiatowe w Pile nie korzysta z wyłączenia, o którym stanowi art.15 ust.6 ustawy VAT, bowiem przepis ten nie ma zastosowania, gdy organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Należy zaznaczyć, że bez znaczenia pozostaje fakt, że zamiany dokonano pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego. Istotnym jest natomiast, że do transakcji udokumentowanej aktem notarialnym doszło pomiędzy czynnymi podatnikami podatku VAT.

Strony tej transakcji, jako czynni podatnicy podatku VAT, zobowiązane są do opodatkowania tych czynności podatkiem od towarów i usług .

Czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych wg stawki określonej w art.41 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 z późn.zm.), która wynosi 22%. Jednakże w przypadku zamiany gruntów może wystąpić zwolnienie od podatku VAT, gdy przy dostawie występują okoliczności podane w art.43 ust.1 pkt 9 ustawy VAT, stanowiącym, że zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny w odniesieniu do obowiązującego stanu prawnego organ podatkowy nie potwierdza stanowiska zawartego we wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika