Jako gmina jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej po 1 maja 2004 r. jest nadal (...)

Jako gmina jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej po 1 maja 2004 r. jest nadal rozliczać samodzielnie podatek od towarów i usług.

Dnia 12.05.2004 r. do siedziby tut. organu wpłynęło pismo Gminnego ... w ... dot. potwierdzenia, że jako gmina jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej po 1 maja 2004 r. jest nadal rozliczać samodzielnie podatek od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), wyjaśnia: Stosownie do brzmienia art. 157 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy zarejestrowani na podstawie art. 9 poprzednio obowiązującej ustawy o VAT, na ostatni dzień przed upływem 7 dni od dnia ogłoszenia ustawy, będą uważani za podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT.

Porady prawne

Jednakże, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT z 2004 r., nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej, oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Art. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591). stanowi, iż do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Natomiast art. 7 ust. 1 tejże ustawy enumeratywnie określa co w szczególności należy do zadań własnych gminy. Katalog ten obejmuje m. in. sprawy gospodarki nieruchomościami, gospodarki wodnej, ochrony środowiska, gminnych dróg, ulic mostów, placów, sprawy wodociągów, kanalizacji, usuwanie i oczyszczanie ścieków, utrzymanie czystości i porządku, urządzeń sanitarnych, wysypisk, zaopatrzenie w energię, sprawy lokalnego transportu zbiorowego, zieleni miejskiej, utrzymywanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, czyli te zadania, które Gminny ... w ... wykonuje.

W ustawie o podatku od towarów i usług, zasadą jest powszechność opodatkowania. Odstępstwo od tej zasady określone w cytowanym art. 15 ust. 6 musi być zatem interpretowane ściśle. Tak więc aby dany podmiot nie mógł zostać uznany za podatnika, muszą być spełnione obydwie przesłanki określone w tym przepisie. Musi to być organ władzy publicznej, bądź urząd obsługujący ten organ, natomiast zakres zadań dotyczy realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami (cytowanymi powyżej przepisami ustawy o samorządzie gminnym). W przedmiotowej sprawie nie ulega żadnej wątpliwości, że Gminny ... jest w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT ? urzędom obsługującym organ władzy publicznej jakim jest gmina. Natomiast obsługa ta dotyczy czynności, których obowiązek realizacji nałożony został na gminę odrębnymi przepisami prawa.

Cytowany przepis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT przewiduje jednak wyjątek od powyższej reguły. Dotyczy to sytuacji, w których czynności powyżej określone wykonuje się na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Przy czym ustawodawca nie precyzuje, czy umowa ta zawarta jest pomiędzy gminą i podmiotem od niej niezależnym, czy też pomiędzy gminą jako organem i jej jednostką organizacyjną jako urzędem obsługującym ten organ. Zatem w sytuacji wykonywania czynności, których realizacja założona została na gminę odrębnymi przepisami prawa, w oparciu o zawarte umowy cywilnoprawne obligatoryjne wyłączenie gminy bądź organu ją obsługującego z katalogu podatników podatku od towarów i usług określonego w art. 15 ust. 6, nie będzie miało zastosowania.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika