Czy w obecnie obowiązującym stanie prawnym, faktura dokumentująca świadczenie usług wobec których (...)

Czy w obecnie obowiązującym stanie prawnym, faktura dokumentująca świadczenie usług wobec których zastosowano wyższą od obowiązującej stawkę VAT tj. 22% zamiast 0%, 7%, 3%, stanowi podstawę do obniżenia podatku należnego o wartość podatku wykazanego w takiej fakturze?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a par. 1 i par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, iż stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 29.09.2006 r. (20.10.2006 r. data wpływu do tut. organu podatkowego) uzupełnionym pismem z dn. 01.12.2006r. (06.12.2006 r. data wpływu do tut. organu podatkowego) ? o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług tj. w sprawie określenia czy w obecnie obowiązującym stanie prawnym, faktura dokumentująca świadczenie usług wobec których zastosowano wyższą od obowiązującej stawkę VAT, tj. 22% zamiast 0%, 7%, 3%, stanowi podstawę do obniżenia podatku należnego o wartość podatku wykazanego w takiej fakturze ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 20.10.2006 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek z dn. 29.09.2006 r. Podatnika ? o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dn. 01.12.2006 r. (06.12.2006 r. data wpływu do tut. organu podatkowego).

Jak stanowi art. 14a par. 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a par. 4 cytowanej wyżej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w par. 1, następuje w drodze postanowienia na które przysługuje zażalenie.

Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny :

Podatnik korzysta z usług podwykonawców świadczących dla spółki usługi m.in. odśnieżania ulic i placów (PKWiU 90.00.30-10-00), które zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o VAT do dnia 31.12.2007 r. opodatkowane są stawką 7%. Wnioskodawca stwierdza, iż zdarza się, że od podwykonawców faktury na usługi odśnieżania bez podania symbolu PKWiU opodatkowane stawką podstawową 22%. O naliczony w ww. fakturach podatek VAT Spółka pomniejsza podatek należny w miesiącu, w którym upływa termin płatności lub w miesiącu następnym.

Zapytanie:

Czy w obecnie obowiązującym stanie prawnym, faktura dokumentująca świadczenie usług wobec których zastosowano wyższą od obowiązującej stawkę VAT tj. 22% zamiast 0%, 7%, 3%, stanowi podstawę do obniżenia podatku należnego o wartość podatku wykazanego w takiej fakturze?

Własne stanowisko w sprawie :

Zdaniem Podatnika ? obecnie obowiązujące przepisy ustawy o VAT (art. 88 ust.

3a) zawierają katalog zamknięty sytuacji, wobec wystąpienia których podatnik traci prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w otrzymanych fakturach. Wśród wymienionych tam przypadków nie znalazł się zapis, iż podatnik traciłby prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku otrzymania faktury dokumentującej dostawę towarów lub usług wobec których sprzedawca zastosował błędną stawkę podatku VAT. Brak takiego zapisu potwierdzałby ogólną zasadę zamieszczoną w art. 17 punkt 2 VI Dyrektywy Rady Europy z dn. 17.05.1977 r. w/s harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków, która mówi o prawie do odliczenia podatku zapłaconego przez dostawcę towaru lub usługi. Wobec powyższego zdaniem Podatnika zastosowanie przez sprzedawcę błędnej stawki podatku na fakturze VAT nie pozbawia nas prawa do odliczenia podatku naliczonego w niej wykazanego.

Ocena prawna :

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 3 i ust. 11 ww. ustawy o VAT ? prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu dotyczy ? w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności. Ponadto jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

Kwestie dotyczące wyłączenia zastosowania obniżenia podatku należnego zostały wymienione w art. 88 ust. 1 i ust. 3a ustawy o VAT. Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy o VAT ? obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika: 1. importu usług, w związku z którymi zapłata należności jest dokonywana bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionych w załączniku nr 5 do ustawy; 2. towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego; 3. paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3; 4. usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem: a. przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie, b. nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób; 5. towarów i usług, których nabycie: a. zostało udokumentowane fakturami otrzymanymi przed dniem utraty zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 albo przed dniem rezygnacji z tego zwolnienia, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 113 ust. 5 i 7, b. nastąpiło w wyniku darowizny lub nieodpłatnego świadczenia usługi.

Ponadto w myśl art. 88 ust. 3a ww. ustawy o VAT ? nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: 1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi: a. wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących, b. w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii; 2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku ? a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana; 3. wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż; 4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty clene: a. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane ? w części dotyczącej tych czynności, b. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością ? w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością, c. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego ? w części dotyczącej tych czynności; 5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego; 6. zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym.

W powyższych wyłączeniach nie została wymieniona f-ra, w której zastosowano wyższą od obowiązującej stawkę podatku.

Biorąc pod uwagę powyższe z powołanych przepisów nie wynika brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony ustalony wg błędnej stawki.

Reasumując tut. organ podatkowy podziela stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku, iż zastosowanie przez sprzedawcę błędnej stawki podatku na fakturze VAT nie pozbawia Spółki prawa do odliczenia podatku naliczonego w niej wykazanego ? albowiem z przepisów w ustawie o podatku od towarów i usług nie wynika aby w sytuacji otrzymania f-ry z naliczoną błędną stawką podatku VAT nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z niej wynikający.

Tut. organ podatkowy zauważa, iż z dniem 01 stycznia 2005 r. weszła w życie zmiana do ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz.U. Nr 8, poz. 60) m.in. w zakresie art. 14a, zatem wniosek w/s interpretacji, o którym mowa w piśmie uzupełniającym z dn. 01.12.2006 r. tj. złożony w dn. 29 września 2004 r. ? był rozpatrywany na podstawie art. 14a ww. ustawy Ordynacji podatkowej, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2004 r.

Ponadto w związku ze stwierdzeniem przez Podatnika w powyższym piśmie uzupełniającym, iż złożenie oświadczenia, że w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub postępowanie przed sądem administracyjnym nie jest warunkiem koniecznym wydania przez Urząd interpretacji - tut. organ podatkowy zauważa, iż w wezwaniu nr PP/443-99/06/JW. z dn. 22.11.2006 r. nie zawarto informacji, iż nie złożenie w przedmiotowej sprawie powyższych wyjaśnień spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia, jednakże zgodnie z art. 14a ust. 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa (w brzmieniu obecnie obowiązującym) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zgodnie z art. 14a par. 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

W przypadku zmiany przepisów interpretacja stanie się nieaktualna.

Zgodnie z art. 14b par. 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika