Jak należy dokumentować odsprzedaż usług telekomunikacyjnych na rzecz pracowników Starostwa oraz (...)
Jak należy dokumentować odsprzedaż usług telekomunikacyjnych na rzecz pracowników Starostwa oraz radnych powiatu?
W przypadku gdy Starostwo Powiatowe zakupuje usługi telekomunikacyjne, a następnie częścią kosztów wyłożonych z tytułu zakupu tych usług obciąża pracowników, dochodzi do odsprzedaży usług. Czynność ta wymieniona jest w art. 2 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym i jako taka podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Dokonując czynności, o której mowa powyżej na rzecz pracowników i radnych (osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej) Starostwo będąc podatnikiem podatku od towarów i usług nie korzystającym ze zwolnienia podmiotowego od podatku winno wystawić fakturę VAT (w praktyce księgowej zwaną ?refakturą') wyłącznie na żądanie tych osób. Zgodnie bowiem z art. 32 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (...) podatnicy świadczący usługi w tym również w zakresie handlu i gastronomii, nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawiania faktur.
Jeżeli zatem pracownicy, na rzecz których dokonywana jest odsprzedaż usług telekomunikacyjnych zgłoszą żądanie wystawienia faktur VAT, wówczas Podatnik zobowiązany jest do wystawienia tych dokumentów dla każdego nabywcy odrębnie.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują bowiem możliwość wystawienia faktury ?zbiorczej' wyłącznie w przypadku wykonania czynności określonych w art. 2 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5 ( świadczenie usług oraz przekazanie lub zużycie towarów na potrzeby reprezentacji albo reklamy, przekazanie towarów lub świadczenie usług na potrzeby osobiste.... darowizna towarów, świadczenie usług bez pobrania należności), które zgodnie z art. 32 ust. 4 winny być dokumentowane fakturą wewnętrzną obejmującą wszystkie czynności dokonane w danym miesiącu.