W jaki sposób i kiedy należy dokonać korekty sprzedaży i podatku VAT w związku z reklamacją towaru (...)

W jaki sposób i kiedy należy dokonać korekty sprzedaży i podatku VAT w związku z reklamacją towaru zgłoszoną przez nabywcę?

Urząd Skarbowy Kraków - Podgórze działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w sprawie odpowiedzi na zapytanie Spółki z dnia 31.07.2003 r. dot. wyjaśnienia:
W jaki sposób i kiedy należy dokonać korekty sprzedaży i podatku VAT w związku z reklamacją towaru zgłoszoną przez nabywcę?, informuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) podstawą opodatkowania VAT jest obrót. Obrotem natomiast jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę VAT od tej sprzedaży

Porady prawne

Na podstawie art. 15 ust. 2 ww. ustawy obrót, o którym mowa w art. 15 ust. 1 zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont), o wartość zwróconych towarów oraz zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Reklamacja zgłoszona przez klienta, uznana przez sprzedawcę reklamowanego towaru za uzasadnioną, stanowi podstawę - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym - zmniejszenia obrotu, będącego podstawą opodatkowania. Oznacza to, że sprzedawca zmniejsza sprzedaż towarów i VAT należny związany z tą sprzedażą w przypadku zwrotu sprzedanego towaru przez klienta i pobrania w związku z tym zwrotem gotówki uprzednio zapłaconej za zakupiony towar oraz w przypadku obniżenia w wyniku reklamacji ceny towaru będącego przedmiotem reklamacji.Zwrot towaru objętego reklamacją, jak też obniżenia ceny wymagają udokumentowania, co oznacza, że fakt ten musi być potwierdzony w postaci faktury korekty.

Stosownie do treści § 41 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 27, poz. 268 ze zm.) w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 15 ust.2 ww. ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Przepis ten, w myśl § 41 ust. 3 pkt 1 przedmiotowego rozporządzenia stosuje się odpowiednio w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w ww. art. 15 ust. 2. Przepisy ww. rozporządzenia Ministra Finansów, a w szczególności § 41 ust.4 wymagają od sprzedawcy, by ten posiadał potwierdzenie odbioru wystawionej przez siebie faktury korygującej przez nabywcę. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie.

Nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym te fakturę otrzymał (§ 41 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finnsów z dnia 22 marca 2002 r.).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika