o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie (...)

o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej tego czy opracowane i wydrukowane przez Spółkę broszury spełniają wymóg drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, których przekazanie, zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, nie stanowi dostawy towarów

POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 Nr 8 poz. 60, ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2007 r., w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U z 2006 Nr 217 poz. 1590), Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław ? Śródmieście stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 25 czerwca 2007 r., który wpłynął 29 czerwca 2007 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej tego czy opracowane i wydrukowane przez Spółkę broszury spełniają wymóg drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, których przekazanie, zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, nie stanowi dostawy towarów jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 czerwca 2007 r., do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław ? Śródmieście wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cyt. ustawy udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Spółka prowadzi działalność polegającą na sprzedaży aparatów osmotycznych do uzdatniania wody pitnej oraz na wymianie filtrów ochronnych w tych urządzeniach. Wskazano, że zakup takiego urządzenia przez klienta wymaga uświadomienia mu na jakiej zasadzie działają aparaty do oczyszczania wody metodą odwróconej osmozy oraz dlaczego istotna jest wymiana filtra węglowego co sześć miesięcy. W związku z tym Spółka opracowuje broszury, w których omawiane są te zagadnienia, a które zawierają informacje m. in. na temat pokładów wody w przyrodzie, metod oczyszczania wody stosowanych na świecie, etc. Broszury te są drukowane (niektórym z nich przydzielane są numery ISBN). Część broszur Spółka sprzedaje innym firmom, które zajmują się produkcją lub sprzedażą filtrów ochronnych, a pozostałą cześć rozdaje przyszłym klientom. Podano, że broszury te spełniają funkcję informacyjną i reklamową. Spółka twierdzi, że takie działania przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży. Koszt wytworzenia broszur jest różny (od 9,00 zł. do 25,00 zł.). Tytuły tych broszur to: ?Woda?, ?Dlaczego tylko odwrócona osmoza?, ?Prezenter?, ?Komentarz do prezentera?, ?Jak leczy czysta woda?. W przypadku gdy broszury są towarem handlowym Spółka sprzedaje je stosując stawkę VAT 0% (dla broszur którym nadano numer ISBN) lub stawkę 22% dla pozostałych broszur. Ponadto wyjaśniono, ze rozdawane broszury spełniają wymóg prezentów małej wartości, zgodnie z art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, jeżeli Spółka prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób którym są one rozdawane.
Pytanie dotyczy tego czy opracowane i wydrukowane przez Spółkę broszury spełniają wymóg drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, których przekazanie, zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, nie stanowi dostawy towarów.
Zdaniem Spółki użyty w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT zwrot ?drukowane materiały reklamowe i informacyjne? jest tak ogólny, że można go też zastosować do wydawanych przez Spółkę broszur, które w tym celu zostały przygotowane i wydrukowane (są nie tylko towarem handlowym).

Porady prawne


W opinii Naczelnika tut. Urzędu stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.
Artykuł 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.
Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem <...>, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Z kolei w myśl art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.
Z przywołanych przepisów wynika, że co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega dostawa towarów, która charakteryzuje się odpłatnością. Przy czym art. 7 ust. 2 ustawy o VAT reguluje kwestie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazywania towarów. Z przepisu tego wynika, że opodatkowane jest tylko takie nieodpłatne przekazanie, które następuje na cele inne, niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, oczywiście dodatkowo przy zachowaniu warunku, że podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem (wytworzeniem) przekazywanych towarów. Z kolei art. 7 ust. 3 ustawy VAT wskazuje, że zasad zawartych w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie stosuje się do wszelkich towarów przekazywanych nieodpłatnie jako prezenty, próbki oraz drukowane materiały informacyjne i reklamowe, niezależnie od tego, czy są one, czy też nie są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że nieodpłatne przekazywanie potencjalnym klientom przedmiotowych broszur ma na celu promowanie działalności Spółki i przyczynia się do zwiększenia sprzedaży, czyli nosi cechy działania reklamowego, związanego z prowadzeniem przedsiębiorstwa.
Należy uznać, że określenie 'drukowane materiały reklamowe oraz informacyjne' odnosi się do wszelkich materiałów reklamowych i informacyjnych, ustawa nie określa bliżej rodzaju tych materiałów. Przy czym należy podkreślić, że pojęciem tym objęte są wyłącznie materiały drukowane. Za takie uznane mogą być wyłącznie materiały w formie odbitek wykonane na papierze za pomocą specjalnych maszyn, tj. odpowiadające pierwszej (podstawowej) definicji słowa 'drukować' zawartej w Słowniku języka polskiego PWN. Z opisu stanu faktycznego wynika, że warunek ten został w przypadku przedmiotowych broszur spełniony. Natomiast co do reklamowego / informacyjnego charakteru tych broszur tut. organ może się oprzeć jedynie na opisie zawartym we wniosku, gdzie Spółka zapewnia, że spełniają one funkcję informacyjna i reklamową. Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny należny uznać, że opracowane i drukowane przez Spółkę broszury mieszczą się w pojęciu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych zawartym w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT.
Przedmiotowy wniosek dotyczy tego czy czynność nieodpłatnego przekazania drukowanych broszur spełniających funkcję informacyjną oraz reklamową stanowi dostawę w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Tymczasem Spółka sformułowała w nim zapytanie drugie. Pytanie dotyczy tego czy w związku z nieodpłatnym przekazaniem broszur, którym zostały przydzielone numery ISBN, a które zostały rozdane osobom, których tożsamości nie można ustalić w oparciu o prowadzoną przez Podatnika ewidencję, należy odprowadzić podatek należny w stawce 0% jak przy sprzedaży, czy w stawce 22% (jeżeli broszury nie spełniają wymogu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych).

I przedstawiła własne stanowisko w tej sprawie głoszące, że jeśli do sprzedaży broszur, którym zostały przydzielone numery ISBN stosuje się stawkę VAT 0%, to analogicznie w przypadku przekazania towarów dla osób, których tożsamości nie można ustalić w oparciu o prowadzoną przez Podatnika ewidencję stosuje się taką samą stawkę VAT jak dla dostawy towarów (jeżeli broszury nie spełniają wymogu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych). Pytanie to byłoby aktualne jedynie w przypadku gdyby przedmiotowe broszury nie mogły być uznane za drukowane materiały reklamowe i informacyjne. Skoro zaś w przedmiotowej interpretacji stwierdzono, że stanowisko Podatnika głoszące, że wydawane przezeń broszury mogą być uznane za materiały reklamowe i informacyjne i co za tym idzie ich nieodpłatne przekazanie, nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, to nie ma do rozstrzygnięcia kwestii jaka stawka podatku od towarów i usług miałaby zastosowanie gdyby czynność była dostawą.
Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja, nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika