Według jakiej stawki podatku VAT podlega świadczenie usług na ruchomym majątku rzeczowym i czy należy (...)

Według jakiej stawki podatku VAT podlega świadczenie usług na ruchomym majątku rzeczowym i czy należy wykazać wartość wykonywanych usług w deklaracji VAT-7?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olkuszu na podstawie art. 14a § 1 i par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.06.2005 r. (uzupełnionego pismami z dnia 22.08.2005 r. i 04.11.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w kwestii stosowania zerowej stawki VAT na wymienione w piśmie czynności, postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 15.06.2005 r. uzupełnionym w dniach 22.08.2005 r. oraz 04.11.2005 r. zwróciła się Pani z zapytaniem w sprawie zakresu stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm ).

Porady prawne

Stan faktyczny przedstawiony przez Stronę będący przedmiotem analizy organu podatkowego:
- firma świadczy usługi uszlachetniana czynnego z materiału powierzonego przez firmę niemiecką,
- kontrahent z Niemiec posiada NIP unijny UID Nr ...,
- po wykonaniu usługi gotowy wyrób zostaje wywieziony z Polski do Niemiec w ciągu 30 dni,
- usługa uszlachetniania polega na szyciu pasów według ustalonego wzoru,
- firma z Niemiec dostarcza swój towar na podstawie faktury 'ProForma'

Pytanie Wnioskodawcy:
Według jakiej stawki VAT podlega w/w usługa i czy należy wykazać wartość wykonanych usług w deklaracji VAT-7?

Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem podatniczki w powyższej sytuacji należy stosować przepisy art. 83 ust. 1 pkt 24 oraz art. 83 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ocena prawna stanowiska pytającej dotycząca stanu faktycznego wynikającego z treści wniosku:
Analizując opisany stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olkuszu nie potwierdza stanowiska przedstawionego w treści pisma, iż w powyższej sytuacji należy stosować powołane przez podatniczkę wyżej przepisy.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 24 stawkę podatku 0% stosuje się do usług polegających na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetwarzaniu towarów.
W myśl art. 83 ust. 9 przez usługi, o których mowa w ust. 1 pkt 24, rozumie się również usługi polegające na przerobie, uszlachetnieniu lub przetworzeniu, świadczone na zlecenie podmiotów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium państwa trzeciego niebędących podatnikami, w rozumieniu art. 15, w przypadku gdy:
1) wykonywane przez podatnika usługi dotyczą towarów wytworzonych na terytorium kraju;
2) podatnik posiada dowód, że należność za usługę została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju;
3) podatnik posiada dokument potwierdzający wywóz towaru z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty, którego usługa dotyczy.
Z treści pisma wynika, że firma niemiecka zidentyfikowana na potrzeby podatku od wartości dodanej (NIP...) dostarcza Pani, na podstawie faktury proforma towary, na których wykonywane są usługi uszlachetniania. Towary z wykonaną na nich usługą zostaną wywiezione do Niemiec w ciągu 30 dni.
W omawianej sytuacji nie będziemy mieli zatem do czynienia z 'procedurą uszlachetniania czynnego', o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług. Procedura ta pozwala bowiem na poddanie na obszarze celnym Wspólnoty jednemu lub większej liczbie procesów uszlachetniania (czyli obróbce towarów, w tym składaniu, montażowi lub instalowaniu ich w innych towarach, przetwarzaniu towarów, naprawie towarów itd.

) towarów niekrajowych przeznaczonych do powrotnego wywozu poza obszar celny Wspólnoty w postaci produktów kompensacyjnych, bez obciążania tych towarów cłem lub stosowania wobec nich środków polityki handlowej, lub też towarów dopuszczonych do obrotu ze zwrotem lub umorzeniem cła należnego do zapłacenia za takie towary, jeżeli zostaną one wywiezione poza obszar celny Wspólnoty w postaci produktów kompensacyjnych (tj. wszelkich produktów powstałych w wyniku procesów uszlachetniania, w tym resztek i odpadów).
Dokonanie przerobu uszlachetniającego z udziałem sprowadzonego materiału i powrotny wywóz do Niemiec efektu tej czynności, nie będzie zatem stanowiło uszlachetniania czynnego, gdyż jednym z podstawowych warunków opodatkowania zerową stawką VAT uszlachetniania czynnego jest powrotny wywóz towaru przetworzonego (także uszlachetnionego, przerobionego, naprawianego) z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty, którego usługa ta dotyczy (art. 83 ust. 1 pkt 24 i 25 oraz art. 83 ust. 7-12 ustawy o VAT).
W omawianym zaś przypadku mamy do czynienia nie z usługą przerobu świadczoną dla krajów spoza Wspólnoty (krajów trzecich) lecz z usługą przerobu świadczoną dla jednego z krajów członkowskich Wspólnoty, czyli z usługą wewnątrzwspólnotową.
Wymieniona czynność nie będzie stanowiła również wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, gdyż przerobienie otrzymanego zza granicy (z kraju Wspólnoty) towaru (materiału tapicerskiego), a następnie jego powrotne wywiezienie, jest klasyfikowane do czynności z rodzaju usług nie zaś do kategorii wyrobów. Oznacza to, że powrotny wywóz przerobionego towaru otrzymanego od niemieckiego kontrahenta, kwalifikowanego jako świadczenie usługi (a nie dostawa towarów), nie będzie stanowić wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Będą to natomiast usługi na ruchomym majątku rzeczowym, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług.W przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone.
Zgodnie z art. 28 ust. 7 w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi były wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.
Natomiast ust. 8 tego artykułu stanowi, że w przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju.
Z przedstawionych wyżej okoliczności wynika, że miejscem świadczenia usług (ich opodatkowania) jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, tj. Niemcy.Jeżeli podatnik wykonuje usługi na ruchomym majątku rzeczowym, które rozliczone będą przez jej nabywcę poza terytorium kraju, wówczas usługi te nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Oznacza to w efekcie, iż usługi te nie powinny być ujmowane w deklaracji VAT-7.
Należy jednak podkreślić, iż w przypadku świadczonych przez Panią usług niezbędnym jest wystawienie zgodnej z przepisami faktury.
Obowiązek wystawiania w tym przypadku faktur wynika z art. 106 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a zasady wystawiania faktur stwierdzających świadczenie usług, dla których miejsce opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju i jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r.

w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (DZ. U. Nr 95, poz. 798).
Zgodnie z § 27 tego rozporządzenia - do ww. faktur stosuje się przepisy § 9, 11-23 i 26. Faktury te powinny zawierać dane określone w par. 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem jak również - w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług, faktura dokumentująca wykonywanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej obowiązujących,
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, następcy prawnego, osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej,
- w dacie wydania niniejszego postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie:
Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olkuszu, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
Zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 Ordynacji podatkowej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika