Dotyczy stawki VAT przy sprzedaży dźwigów elektro-hydraulicznych i platformowych montowanych w budynkach (...)

Dotyczy stawki VAT przy sprzedaży dźwigów elektro-hydraulicznych i platformowych montowanych w budynkach mieszkalnych.

Działając na podstawie art.216 § 1, art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte w piśmie z dnia 24.05.2007r ( data wpływu do Urzędu 15.06.2007r) w sprawie stosowania stawki VAT przy sprzedaży dźwigów elektro-hydr.-platformowych stanowiących dźwigi dla niepełnosprawnych.

UZASADNIENIE

Na podstawie art.14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r Ordynacja podatkowa - Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.( zwanej dalej Ordynacją podatkową ) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta, ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie ? zgodnie z art. 14a § 4.

Porady prawne

Pismem z dnia 24.05.2007r. zwrócił się Pan z prośbą o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów w podatku od towarów i usług. Z przedstawionej we wniosku sytuacji wynika, że produkuje Pan dźwigniki hydrauliczne do podnoszenia samochodów oraz dźwigniki platformowe z napędem elektrohydraulicznym, spełniające funkcje dźwigu osobowego dla niepełnosprawnych PKWiU 29.22.16. Wyprodukowane dźwigi osobowe montowane są także w budynkach mieszkalnych.
Pana zdaniem, w przypadku sprzedaży dźwigu osobowego z instalacją i montażem w budynku mieszkalnym winna być zastosowana 22% stawka VAT.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu po przeanalizowaniu Pana wniosku stwierdza, że zawarte w nim stanowisko jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art.146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r Nr 54, poz. 535 ze zm.), w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą należy rozumieć roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Obiekty budownictwa mieszkaniowego zdefiniowane zostały w art. 2 pkt 12 ww. ustawy i są to: budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:
111- budynki mieszkalne jednorodzinne
112- budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania- wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto na podstawie § 5 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.

U. Nr 97 z 2004r, poz. 970 ze zm.) opodatkowaniu według obniżonej stawki VAT podlegają usługi ( wymienione w poz. 20 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia) budowy, remontów i bieżącej konserwacji budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130) tj. domów opieki społecznej, internatów i burs szkolnych, domów studenckich, domów dziecka, domów dla bezdomnych oraz budynków mieszkalnych na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.

W świetle powyższych przepisów, aby rozstrzygnąć jaką stawkę VAT należy zastosować dokonując sprzedaży towaru wraz z montażem w obiekcie budownictwa mieszkaniowego ( lub innym o wskazanym wyżej PKOB) należy ustalić czy podatnik dokonuje dostawy czy też świadczy usługę.

Jeżeli więc, zgodnie z zawartą umową, roboty budowlano- montażowe wykonywane są w budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w ww. PKOB wówczas do pełnej wartości kosztorysu podatnik mógłby zastosować 7% stawkę podatku VAT. Wystawiona faktura winna zawierać wskazanie, z jakim obiektem według PKOB związane są świadczone usługi. W tej sytuacji należy wystawić jedną fakturę i w jednej pozycji wpisać pełną wartość wynikającą z kosztorysu. W pozycji tej również towar, jako integralny element całej usługi, będzie objęty stawką podatku taką samą jak sama usługa. Natomiast w przypadku gdy umowa zawarta z klientem określałaby odrębnie dostawę towaru i odrębnie świadczenie usługi, wówczas czynności te podlegają opodatkowaniu oddzielnie: wg stawki 7% dla usługi i 22% dla towaru.

Reasumując, sprzedając dźwig osobowy wraz z instalacją i montażem w budynku mieszkalnym ma Pan prawo do zastosowania 7% stawki VAT. Nie ma znaczenia, że jest to dźwig dla niepełnosprawnych, o stawce VAT decyduje miejsce, w którym jest on montowany ( wyżej wymienione PKOB).

Tutejszy organ podatkowy informuje, że interpretacja w zakresie punktu drugiego pisma z dnia 24.05.2007r w sprawie zakwalifikowania do kosztów wydatków związanych z utrzymaniem rabat, zieleńca na terenie prowadzonej działalności gospodarczej, będzie udzielona odrębnym pismem

Biorąc powyższe pod uwagę postanawia się jak na wstępie.
Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie do art. 14b §1 Ordynacji podatkowej, interpretacja, o której mowa w art14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art.14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 (art.14b §2 Ordynacji podatkowej)

Od niniejszego postanowienia w trybie art.14a §4 i art.236 §1 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art.236 §2 pkt.1 Ordynacji podatkowej. Zażalenie, zgodnie z art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika