Jaka jest wysokość opodatkowania podatkiem VAT budowy oczyszczalni ścieków będącej infrastrukturą (...)
Jaka jest wysokość opodatkowania podatkiem VAT budowy oczyszczalni ścieków będącej infrastrukturą towarzyszącą m.in. budownictwu mieszkaniowemu?
- odmawia uchylenia zaskarżonego postanowienia organu pierwszej instancji.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 10 stycznia 2005 r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości stosowania 7% stawki podatku VAT na roboty związane z budową oczyszczalni ścieków stanowiącej infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu i przemysłowemu.
W ww. piśmie z dnia 10 stycznia 2005 r. wnioskodawca stanął na stanowisku, że jeżeli istnieje możliwość rozdziału rodzaju przeznaczenia infrastruktury, to należy wyodrębnić procent w jakim inwestycja związana jest z budownictwem mieszkaniowym i opodatkować ją w tej części stawką 7%, w pozostałej zaś części stawką 22%. Jeżeli jednak brak jest takiej możliwości, a infrastruktura w przeważającej części jest związana z budownictwem mieszkaniowym to należy całość inwestycji opodatkować według stawki 7%
Postanowieniem z dnia 9 marca 2005 r. Nr PSUS/PPOI-443/21/05/MS Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu uznał za nieprawidłowe stanowisko Spółki w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Na powyższe postanowienie strona wniosła zażalenie z dnia 16 marca 2005 r., w którym wnosi o jego uchylenie w całości.
Po rozpatrzeniu przedmiotowego zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdza, co następuje:
Zgodnie z przepisem art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w okresie od przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzysząca rozumie się, zgodnie art. 146 ust. 2 ww. ustawy, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Z kolei pod pojęciem infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do art. 146 ust. 3 ww. ustawy, rozumie się:
- sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych;
- urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę;
- urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
Z wyżej przytoczonych przepisów wynika zatem, że prawo do zastosowania stawki 7% do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą jest uzależnione od tego, czy będzie ona związana z obiektami budownictwa mieszkaniowego, czy też z obiektami o innej klasyfikacji. W praktyce infrastruktura towarzysząca, poza nielicznymi przypadkami, może być związana zarówno z funkcjami gospodarczymi (np. budynki przemysłowe, czy też handlowo-usługowe), a tylko w pewnej części związana jest ściśle z budownictwem mieszkaniowym.
Wprawdzie w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. ustawodawca nie określił trybu i sposobu wydzielania tej infrastruktury z podstawy opodatkowania, to jednak należy podkreślić, że cyt. przepis art. 146 ww. ustawy wyraźnie wskazuje, że stawka 7% odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.
Tym samym, w przypadku gdy inwestycja dotyczy zarówno infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu jak i pozostałemu, należy dla zastosowania właściwej stawki podatku VAT wydzielić tę część, która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego i opodatkować stawką 7%, natomiast dla pozostałej części inwestycji właściwa będzie stawka 22%. Rozdziału tego można dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej.
W ocenie tut. organu brak jest również podstaw do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 7% dla całej inwestycji w przypadku, gdy wykonawca oceni, że infrastruktura w przeważającej części np. w ponad 50% związana jest z budownictwem mieszkaniowym. Takie uprawnienie nie wynika bowiem z żadnych uregulowań prawnych.
Należy w tym miejscu zauważyć, że w zażaleniu z dnia 16 marca 2005 r. Strona podnosi, że przepisy nie określają według jakich kryteriów należy ustalić w jakim stopniu realizowana inwestycja związana jest z budownictwem mieszkaniowym. Jak już wskazano wyżej związek taki można ustalić na podstawie posiadanej dokumentacji projektowej lub kosztorysowej. Proporcję może zatem określić inwestor lub projektant obiektu według ogólnie przyjętych w branży budowlanej kryteriów technicznych. Należy przy tym zaznaczyć, że możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% stanowi uprawnienie, z którego podatnik może skorzystać przy spełnieniu warunków określonych ww. przepisami prawa, w tym przypadku pod warunkiem wykazania związku infrastruktury (w całości lub też w konkretnie określonej części) z budownictwem mieszkaniowym.
Strona podnosi ponadto w zażaleniu, że brak jest podstaw prawnych do dzielenia podstawy opodatkowania w celu odrębnego stosowania stawki 7% dla hipotetycznej części infrastruktury związanej wyłącznie z obiektami budownictwa mieszkaniowego i stawki 22% dla pozostałej części. To zaś wskazuje na konieczność opodatkowania całej inwestycji jednolitą stawką podatku VAT.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest natomiast kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku.
W stanie faktycznym przedstawionym przez podatnika wystąpi zatem kwota należna z tytułu sprzedaży robót budowlanych związanych z budową oczyszczalni ścieków dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego, podlegająca opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7% oraz dla pozostałych potrzeb podlegająca opodatkowaniu stawką podstawową 22%.
Wobec powyższego organ odwoławczy nie znalazł podstaw do uchylenia przedmiotowego postanowienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.