Jaka jest wysokość opodatkowania podatkiem VAT budowy oczyszczalni ścieków będącej infrastrukturą (...)

Jaka jest wysokość opodatkowania podatkiem VAT budowy oczyszczalni ścieków będącej infrastrukturą towarzyszącą m.in. budownictwu mieszkaniowemu?

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach po rozpatrzeniu zażalenia Spółki, z dnia 16 marca 2005 r. na postanowienie Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu z dnia 9 marca 2005 r. Nr PSUS/PPOI-443/21/05/MS stanowiące interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej wysokości opodatkowania budowy oczyszczalni ścieków będącej infrastrukturą towarzyszącą m.in. budownictwu mieszkaniowemu

  • odmawia uchylenia zaskarżonego postanowienia organu pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 10 stycznia 2005 r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości stosowania 7% stawki podatku VAT na roboty związane z budową oczyszczalni ścieków stanowiącej infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu i przemysłowemu.

W ww. piśmie z dnia 10 stycznia 2005 r. wnioskodawca stanął na stanowisku, że jeżeli istnieje możliwość rozdziału rodzaju przeznaczenia infrastruktury, to należy wyodrębnić procent w jakim inwestycja związana jest z budownictwem mieszkaniowym i opodatkować ją w tej części stawką 7%, w pozostałej zaś części stawką 22%. Jeżeli jednak brak jest takiej możliwości, a infrastruktura w przeważającej części jest związana z budownictwem mieszkaniowym to należy całość inwestycji opodatkować według stawki 7%

Postanowieniem z dnia 9 marca 2005 r. Nr PSUS/PPOI-443/21/05/MS Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu uznał za nieprawidłowe stanowisko Spółki w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Na powyższe postanowienie strona wniosła zażalenie z dnia 16 marca 2005 r., w którym wnosi o jego uchylenie w całości.

Po rozpatrzeniu przedmiotowego zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdza, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w okresie od przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzysząca rozumie się, zgodnie art. 146 ust. 2 ww. ustawy, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Z kolei pod pojęciem infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do art. 146 ust. 3 ww. ustawy, rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych;
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę;
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
  • jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika zatem, że prawo do zastosowania stawki 7% do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą jest uzależnione od tego, czy będzie ona związana z obiektami budownictwa mieszkaniowego, czy też z obiektami o innej klasyfikacji. W praktyce infrastruktura towarzysząca, poza nielicznymi przypadkami, może być związana zarówno z funkcjami gospodarczymi (np. budynki przemysłowe, czy też handlowo-usługowe), a tylko w pewnej części związana jest ściśle z budownictwem mieszkaniowym.

Wprawdzie w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. ustawodawca nie określił trybu i sposobu wydzielania tej infrastruktury z podstawy opodatkowania, to jednak należy podkreślić, że cyt. przepis art. 146 ww. ustawy wyraźnie wskazuje, że stawka 7% odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Tym samym, w przypadku gdy inwestycja dotyczy zarówno infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu jak i pozostałemu, należy dla zastosowania właściwej stawki podatku VAT wydzielić tę część, która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego i opodatkować stawką 7%, natomiast dla pozostałej części inwestycji właściwa będzie stawka 22%. Rozdziału tego można dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej.

W ocenie tut. organu brak jest również podstaw do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 7% dla całej inwestycji w przypadku, gdy wykonawca oceni, że infrastruktura w przeważającej części np. w ponad 50% związana jest z budownictwem mieszkaniowym. Takie uprawnienie nie wynika bowiem z żadnych uregulowań prawnych.

Należy w tym miejscu zauważyć, że w zażaleniu z dnia 16 marca 2005 r. Strona podnosi, że przepisy nie określają według jakich kryteriów należy ustalić w jakim stopniu realizowana inwestycja związana jest z budownictwem mieszkaniowym. Jak już wskazano wyżej związek taki można ustalić na podstawie posiadanej dokumentacji projektowej lub kosztorysowej. Proporcję może zatem określić inwestor lub projektant obiektu według ogólnie przyjętych w branży budowlanej kryteriów technicznych. Należy przy tym zaznaczyć, że możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% stanowi uprawnienie, z którego podatnik może skorzystać przy spełnieniu warunków określonych ww. przepisami prawa, w tym przypadku pod warunkiem wykazania związku infrastruktury (w całości lub też w konkretnie określonej części) z budownictwem mieszkaniowym.

Strona podnosi ponadto w zażaleniu, że brak jest podstaw prawnych do dzielenia podstawy opodatkowania w celu odrębnego stosowania stawki 7% dla hipotetycznej części infrastruktury związanej wyłącznie z obiektami budownictwa mieszkaniowego i stawki 22% dla pozostałej części. To zaś wskazuje na konieczność opodatkowania całej inwestycji jednolitą stawką podatku VAT.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest natomiast kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku.

W stanie faktycznym przedstawionym przez podatnika wystąpi zatem kwota należna z tytułu sprzedaży robót budowlanych związanych z budową oczyszczalni ścieków dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego, podlegająca opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7% oraz dla pozostałych potrzeb podlegająca opodatkowaniu stawką podstawową 22%.

Wobec powyższego organ odwoławczy nie znalazł podstaw do uchylenia przedmiotowego postanowienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika