W jaki sposób należy udokumentować wykonanie umowy komisu przy eksporcie towarów?
W jaki sposób należy udokumentować wykonanie umowy komisu przy eksporcie towarów?
Przepis § 46 ust. 1-3 ww. rozporządzenia wskazuje, iż faktura dokumentująca sprzedaż towaru w wykonaniu umowy komisu wystawiana przez komisanta powinna być oznaczona adnotacją FAKTURA VAT KOMIS, z zastrzeżeniem art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). Kopię tej faktury komisant przekazuje komitentowi, zachowując jedną kopię w swojej ewidencji. Za fakturę u komitenta uważa się również dokument handlowy (fakturę), na podstawie którego następuje rozliczenie między stronami umowy komisu i który powinien zawierać odpowiednio dane określone w § 35 z tym, że poszczególne wartości dotyczące towaru powinny wynikać z faktury dokumentującej sprzedaż towaru w wykonaniu umowy komisu. Dokument ten uważa się za fakturę VAT u komitenta, łącznie z kopią tej faktury.
Zgodnie z § 47 ust. 1-2 ww. rozporządzenia za fakturę uważa się także dokument handlowy (fakturę), na podstawie którego następuje rozliczenie między stronami umowy komisu lub innej umowy o podobnym charakterze, jeżeli ich przedmiotem jest eksport lub import towarów.
Faktura, o której mowa w ust. 1, zawiera dane określone w § 35 oraz:
- numer i datę wystawienia dokumentu celnego;
- numer i datę wystawienia dokumentu handlowego (faktury) dla kontrahenta zagranicznego lub przez kontrahenta zagranicznego;
- wartość towaru i usługi, obliczoną po kursie walut obcych zastosowanych w dokumencie celnym.
Jak wynika zatem z treści ww. przepisów sprzedaż towaru w wykonaniu umowy komisu i rozliczenie między stronami umowy komisu powinno być udokumentowane odrębnymi fakturami.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż z dniem 01.05.2004 r. wchodzą w życie nowe przepisy ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), gdzie zmieniają się zasady opodatkowania transakcji w ramach umowy komisu.