'Czy osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej dokonująca importu nowego środka transportu (...)

'Czy osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej dokonująca importu nowego środka transportu z kraju trzeciego na terytorium Niemiec, a następnie przywożąca go na teren kraju będzie musiała zapłacić w Polsce podatek od towarów i usług?'

Na podstawie art. 14 b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Białymstoku zmienia informację udzieloną przez Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z dnia 24 czerwca 2004 r. Nr PB.I/443-552/MK/04 i wyjaśnia, co następuje:

Przepis art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) stanowi, że pod pojęciem importu towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego (czyli nie należącego do Wspólnoty) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Porady prawne

Stosownie do art. 19 ust. 7 ww. ustawy o VAT zasadą jest, że obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z przewidzianymi jednak w ustawie wyjątkami.

W przypadku objęcia bowiem towarów procedurą celną:
1) uszlachetniania czynnego w systemie ceł zwrotnych,
2) odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych,
3) przetwarzania pod kontrolą celną
- obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą objęcia towarów tą procedurą.

Jeżeli jednak import towarów objęty jest procedurą celną:
1) składu celnego,
2) odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych,
3) uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń,
4) tranzytu,
a od towarów tych pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze i nie powstaje jednocześnie dług celny
- obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wymagalności tych opłat.

Jak widać moment powstania obowiązku podatkowego w imporcie jest ściśle powiązany z powstaniem zobowiązania do zapłaty cła lub innych opłat oraz z faktem zaistnienia określonych procedur celnych. W większości przypadków pobór VAT z tytułu importu towarów odbywa się wraz z poborem cła, opłat wyrównawczych lub z dokonywaniem formalności celnych wynikających z określonej procedury celnej.

Zatem zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy towary zostaną objęte na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska procedurą:
#61623; składu celnego,
#61623; tranzytu,
#61623; odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych,
#61623; uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń
import tych towarów będzie dokonany (opodatkowany) na terytorium Polski, gdy towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium Polski.

Przykładem takiej sytuacji będzie import towarów z kraju trzeciego przez Niemcy, gdzie towary zostaną objęte procedurą tranzytu wewnętrznego, a następnie nastąpi wwóz tych towarów do Polski, oznacza to, że import będzie dokonany w Polsce jako państwie docelowym i tu będzie opodatkowany.

Może wystąpić jeszcze inna sytuacja, która w konsekwencji może oznaczać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Otóż jeżeli towar został zaimportowany z kraju trzeciego do Niemiec, gdzie została dokonana odprawa celna, a dopiero w następnej kolejności został przywieziony do Polski bez obejmowania go w Polsce stosownymi procedurami celnymi, wówczas miejscem importu są Niemcy. Przemieszczenie towaru z Niemiec do Polski będzie stanowiło wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w ramach Wspólnoty.

Przywóz z innego państwa członkowskiego nowego środka transportu na terytorium Polski co do zasady zawsze podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Nie jest przy tym istotne czy nabywcą jest podatnik podatku od towarów i usług czy zwykły konsument.

Oznacza to, że w przypadku nowych środków transportu podatek zawsze jest pobierany w kraju, w którym pojazd będzie używany.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika