Jak należy prowadzić rejestr VAT:w zakresie zakupu gdzie dokumentem zakupu nie będzie faktura VAT (...)

  1. Jak należy prowadzić rejestr VAT:
    • w zakresie zakupu gdzie dokumentem zakupu nie będzie faktura VAT a umowa kupna-sprzedaży i
    • w zakresie sprzedaży gdzie dokumentem sprzedaży nie będzie faktura VAT a tylko paragon lub nie będzie żadnego dokumentu (klient nie będzie chciał żadnego dokumentu potwierdzającego sprzedaż)?
  2. Która kwota w moim przypadku będzie stanowiła podstawę opodatkowania

Ad. I

Zgodnie z brzmieniem art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 08 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 poz. 50 ze zm.) podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności określone w art. 7 ust. 1 pkt. 2 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 7 ust. 1 pkt. 7 i art. 14 ust. 1, 5 i 6, są obowiązani do prowadzenia ewidencji zawierającej:

  • kwoty określone w art. 20,
  • dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania,
  • wysokość podatku należnego,
  • kwoty podatku naliczonego obniżającego podatek należny,
  • kwoty podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzania deklaracji podatkowej.

W kwestii dotyczącej ewidencji zakupów VAT tut. organ podatkowy wyjaśnia, że:

przedmiotowy rejestr prowadzony jest celem ewidencjonowania kwot podatku naliczonego (obniżającego podatek należny) wynikających z dokumentów potwierdzających dokonanie zakupów towarów i usług związanych bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą. Kwotę podatku naliczonego zgodnie z brzmieniem ust. 2 art. 19 ustawy wyżej cytowanej stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach stwierdzających nabycie towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 15 ust. 2, a w przypadku importu ? suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego.

Tak więc zakup towarów na podstawie dokumentu jakim jest umowa kupna ? sprzedaży nie stanowi podstawy do obniżenia kwot podatku należnego.

Natomiast w kwestii dotyczącej ewidencji sprzedaży VAT należy stwierdzić, że:

podatnik jest obowiązany do prowadzenia ww. ewidencji zawierającej kwoty niezbędne do określenia podstawy opodatkowania i kwot podatku należnego w celu sporządzenia deklaracji podatkowej dla potrzeb podatku od towarów i usług.

Sprzedaż może być dokumentowana fakturą VAT (art. 6 ust. 4 ustawy o VAT) i w takim przypadku podlega ona zaewidencjonowaniu w rejestrze sprzedaży.

W przypadku sprzedaży nieudokumentowanej dokonywanej na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej podatnik jest również obowiązany do zaewidencjonowania tej sprzedaży w rejestrze sprzedaży VAT.

W świetle przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym podatnicy sprzedający towary i świadczący usługi, w tym również w zakresie handlu i gastronomii, na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Szczegółowe zasady dot. obowiązku instalacji kas rejestrujących określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002r w sprawie kas rejestrujących ( Dz. U. Nr 234 poz. 1971 ze zm.).

Do czasu powstania obowiązku z przepisu cytowanego powyżej zgodnie z art. 31 ustawy o podatku VAT w przypadku świadczenia przez podatnika usług w tym w zakresie handlu i gastronomii, podatek należny może być obliczany jako iloczyn wartości sprzedaży i stawki:

  • 18,03% - dla towarów i usług objętych stawką podatku 22%
  • 6,54% - dla towarów i usług objętych stawką podatku 7%
  • 2,91% - dla towarów i usług objętych stawką podatku 3%

Ad II.

Na podstawie przedstawionego przez Panią stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy informuje, że na podstawie art. 15 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem z zastrzeżeniem art. 16 i 17 jest kwota należna z tyt. sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

W związku z powyższym stanowisko Pani na tle stanu faktycznego przedstawionego w piśmie z dnia 26 marca 2004r uznano za nieprawidłowe.

Informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan prawny wynikający z ustawy z dnia 08 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 poz. 50 ze zmianami).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika