Czy firma dokonująca sprzedaży zabudowanej budynkiem mieszkalnym nieruchomości rolnej ma prawo do (...)

Czy firma dokonująca sprzedaży zabudowanej budynkiem mieszkalnym nieruchomości rolnej ma prawo do zastosowania jednolitej stawki podatku VAT w wysokości 7 % do całej nieruchomości, czy też wystapią przy tej transakcji różne stawki VAT - innedla ziemi i inne dla budynki mieszkalnego.

Zgodnie z art. 88 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) podatnicy wystawiający rachunki są obowiązani kolejno je numerować i przechowywać kopie tych rachunków, w kolejności ich wystawienia, do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. A zatem okres przechowywania ww. dokumentów wynosi 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej). Warunki przechowywania dokumentów określone są w art. 71 i 73 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.). Stanowią one , iż dokumentację, o której mowa w art. 10 ust. 1, księgi rachunkowe, dowody księgowe, dokumenty inwentaryzacyjne i sprawozdania finansowe, zwane dalej także ?zbiorami?, należy przechowywać w należyty sposób i chronić przed niedozwolonymi zmianami, nieupoważnionym rozpowszechnianiem, uszkodzeniem lub zniszczeniem (art. 71 ust. 1). Dowody księgowe i dokumenty inwentaryzacyjne przechowuje się w siedzibie zarządu lub oddziału (zakładu) jednostki w oryginalnej postaci, w ustalonym porządku dostosowanym do sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w podziale na okresy sprawozdawcze, w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie (art. 73 ust. 1). W świetle przytoczonych powyżej przepisów, przechowywanie rachunków w formie elektronicznej może funkcjonować u Podatnika jedynie dodatkowo, oprócz obowiązkowego przechowywania dokumentów w formie zmaterializowanej tj. w oryginalnej postaci.

Porady prawne


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika