Czy w przypadku:- sprzedaży - koszt zakupu sprzedanych materiałów stanowi koszt uzyskania przychodów, (...)

Czy w przypadku:- sprzedaży - koszt zakupu sprzedanych materiałów stanowi koszt uzyskania przychodów, a rozwiązanie odpisów aktualizujących w pozostałe przychody operacyjne nie stanowi przychodów podatkowych?- likwidacji - koszt zakupu materiałów (strata) stanowi koszt uzyskania przychodów, a rozwiązanie odpisu aktualizującego w pozostałe przychody operacyjne nie stanowi przychodów dla celów podatkowych, ponieważ w dacie utworzenia go nie stanowił kosztu uzyskania przychodu?

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) s t w i e r d z a m, że stanowisko Spółki z o.o. - przedstawione we wniosku nr DF/1598/2006 (bez daty), który wpłynął w dniu 05.06.2006r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.

W dniu 05.06.2006r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.

  • stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę:

We wniosku o wydanie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny: 'Spółka Sp. z o.o. dokonuje zakupów materiałów technicznych, które pobierane są z magazynu do budowy środków trwałych oraz realizacji remontów i napraw bieżących maszyn i urządzeń oraz sieci i rurociągów ciepłowniczych. Materiały te zakupuje w oparciu o zakupioną lub sporządzoną we własnym zakresie dokumentację projektowo - kosztorysową zadania inwestycyjnego lub remontowego. Po zakończeniu budowy lub remontu w magazynie pozostają pewne ilości materiałów których Spółka nie może wykorzystać (zmiana technologii spowodowana brakiem możliwości określenia pełnego zakresu prac przed uzyskaniem dostępu do urządzeń, obiektów np. wykonywaniem wykopów, konieczność zakupu określonych ilości materiałów u dostawcy). Spółka na bieżąco monitoruje stan zapasów materiałów technicznych przeznaczonych do budowy środków trwałych (materiały inwestycyjne) oraz przeznaczonych do bieżącego utrzymania stanu technicznego majątku (remontowe, eksploatacyjne) pod katem ich okresu zalegania - struktury wiekowej. Na składniki zapasów zalegające powyżej 360 i więcej dni tworzy odpisy aktualizujące zgodnie z zasadami ostrożności wyceny określonej w art. 7 ust. 1 pkt 1 oraz art. 28 ust. 1 pkt 6 ustawy o rachunkowości. Odpisy aktualizujące na materiały które stały się zbędne, lub przestarzałe technicznie uznaje za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów w dacie ich utworzenia. Odpisy aktualizujące tworzy w wysokości cen zakupu wynikających z dokumentów przyjęcia PZ i odnosi na pozostałe koszty operacyjne. Materiały objęte odpisami aktualizującymi zostają:

  1. Sprzedawane pracownikom lub zewnętrznym odbiorcom po cenie zakupu. Sprzedaż udokumentowana jest fakturą VAT, a koszt zakupu odniesiony na koszt własny sprzedanych materiałów w oparciu o dokument wydania na zewnątrz.
  2. Likwidowane fizycznie ze względu na niemożliwość ich upłynnienia w formie sprzedaży i wykorzystania w dalszej działalności. Fakt ten udokumentowany jest wnioskiem likwidacyjnym zawierającym opinie zainteresowanych służb oraz protokołem fizycznej likwidacji, a koszt ich zakupu odniesiony zostaje na pozostałe koszty operacyjne - wartość likwidowanych materiałów.

W obu przypadkach odpisy aktualizacyjne zostają rozwiązane w pozostałe przychody operacyjne zgodnie z art. 35c ustawy o rachunkowości. Przychody ze złomu po likwidacji materiałów zwiększają przychody Spółki.'

  • pytanie Wnioskodawcy:

Spółka pyta: 'Czy w przypadku:

  • sprzedaży - koszt zakupu sprzedanych materiałów stanowi koszt uzyskania przychodów, a rozwiązanie odpisów aktualizujących w pozostałe przychody operacyjne nie stanowi przychodów podatkowych
  • likwidacji - koszt zakupu materiałów (strata) stanowi koszt uzyskania przychodów, a rozwiązanie odpisu aktualizującego w pozostałe przychody operacyjne nie stanowi przychodów dla celów podatkowych, ponieważ w dacie utworzenia go nie stanowił kosztu uzyskania przychodu?'
  • stanowisko Wnioskodawcy w sprawie:

Zdaniem Spółki 'Odpisy aktualizujące wartość materiałów nie stanowią kosztu uzyskania przychodu w oparciu o art. 16 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w dacie ich utworzenia.

Koszt zakupu materiałów objętych odpisami aktualizującymi stanowi koszt uzyskania przychodu w momencie ich sprzedaży a odwrócenie odpisu aktualizującego w pozostałe przychody operacyjne nie stanowi przychodu podatkowego.

Koszt zakupu likwidowanych materiałów (strata) stanowi koszt uzyskania przychodu w dacie protokołu fizycznej likwidacji, przy czym jednoczesne odwrócenie odpisu aktualizującego w pozostałe przychody operacyjne nie stanowi przychodu podatkowego.

Zgodnie bowiem z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za koszty uzyskania przychodów nie są uważane:

  • art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy o pdop - straty w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych w części niepokrytej sumą amortyzacyjnych o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1,
  • art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o pdop - straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności,
  • art. 16 ust. 1 pkt 47 ustawy o pdop straty powstałych w wyniku nadmiernych ubytków lub zawinionych niedoborów wyrobów akcyzowych oraz podatek akcyzowy od tych ubytków i niedoborów,
  • art. 16 ust. 1 pkt 50 ustawy o pdop straty powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz koszty ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym,
  • art. 16 ust. 1 pkt 56 ustawy o pdop - straty (koszty) powstałe w wyniku utraty dokonywanych przedpłat w związku z niewykonaniem umowy,
  • art. 16 ust. 1 pkt 39 ustawy o pdop straty z tytułu odpłatnego zbycia wierzytelności, chyba ze wierzytelność ta została uprzednio na podstawie art. 12 ust. 3 zarachowana jako przychód należny.

Opisanej straty w materiałach nie można przyporządkować do żadnej z powyżej wymienionych przez Ustawę o pdop kategorii.

Poza tym uważamy że straty w materiałach związane są z przychodem Spółki i wynikają ze specyfiki działalności inwestycyjno-remontowej oraz wymagań rynku w zakresie zakupu materiałów branży ciepłowniczej.'

Ocena prawna stanowiska pytającego.

Stosownie do art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z opisanym powyżej stanem faktycznym wskazać należy, iż zagadnienia związane z obowiązkiem aktualizacji wartości zapasów uregulowane są w ustawie z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (tekst jednolity: Dz. U. z 2002, Nr 76, poz. 694 ze zm.), a przepisy tej ustawy nie stanowią prawa podatkowego, zatem Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu nie jest uprawniony ani tym bardziej zobowiązany do udzielania informacji o zakresie stosowania przepisów tego aktu prawnego.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Zagadnienie likwidacji zapasów na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) należy rozpatrywać w świetle art. 15 ust. 1, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Jak wynika z tego przepisu, bezwzględnym warunkiem, który pozwala zaliczyć określone wydatki do kosztów uzyskania przychodów jest istnienie związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem a osiągniętym przychodem.

Zgodnie z powyższym, Spółka do kosztów uzyskania przychodów może zaliczyć tylko te wydatki związane z nabyciem materiałów, które w konsekwencji ich poniesienia przyniosą przychód.

Ze stanu faktycznego wynika, że Spółka tworzy odpisy aktualizujące wartość materiałów zbędnych lub przestarzałych, których nie zalicza do kosztów uzyskania przychodów. Następnie materiały, na które utworzyła odpisy aktualizujące są sprzedawane lub likwidowane.

W przypadku, gdy Spółka uzyska przychód z tytułu sprzedaży zapasów materiałów, dla celów podatkowych kosztem uzyskania przychodu będzie koszt zakupu sprzedanych materiałów.

Jeśli Spółka jest przekonana (wskaże podstawy uzasadniające takie stanowisko), że nie będzie w stanie sprzedać lub wykorzystać w dalszej działalności, pozostałych zapasów znajdujących się w magazynie, może dokonać ich fizycznej likwidacji. Co prawda w przypadku likwidacji Spółka nie osiągnie z tego tytułu przychodu, jednak definicja kosztu uzyskania przychodów nie wskazuje, że podatnik musi osiągnąć przychód, aby związany z nim koszt uznać za koszt podatkowy.

Skupia się ona tylko na samym związku przyczynowo - skutkowym pomiędzy kosztem i przychodem. Zatem podatnik musi wykazać, że nabycie likwidowanych materiałów było związane z prowadzoną działalnością i miało na celu uzyskanie przychodów. W takiej sytuacji wydatki poniesione na nabycie materiałów będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w miesiącu ich fizycznej likwidacji. Wynika to z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 16 ust. 1 pkt 26a) nie pozwalają zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisów aktualizujących za wyjątkiem tych, które dotyczą należności, przy spełnieniu wymienionych w ustawie warunków. Również tylko odpisy aktualizujące wartość należności zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w przypadku ustania przyczyn, dla których dokonano odpisu, trzeba zaliczyć do przychodów podatkowych - stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponieważ w opisanym przypadku odpisy aktualizujące nie dotyczą należności - zatem równowartość odpisów aktualizujących wartość materiałów w momencie utworzenia nie stanowi kosztu uzyskania przychodów, a w momencie rozwiązania nie stanowi przychodu podatkowego.

Należy więc stwierdzić, że stanowisko dotyczące rozliczenia kosztów uzyskania przychodów związanych ze sprzedażą i likwidacją zapasów, zaprezentowane przez podatnika jest prawidłowe.

Postanowienie niniejsze - na podstawie art. 143 Ordynacji podatkowej wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika