Czy jednym z kosztów nowej inwestycji, o którym mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów (...)

Czy jednym z kosztów nowej inwestycji, o którym mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, będzie cały koszt zakupu działki na terenie KSSE, czy też jedynie część tego kosztu odpowiadająca powierzchni powstałej po sprzedaży innej części działki osobie trzeciej?

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) stwierdzam, że stanowisko Spółki - reprezentowanej przez pełnomocnika Radcę Prawnego - przedstawione we wniosku z dnia 14.10.2005 r., który wpłynął w dniu 18.10.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej odpowiedzi na pytanie czy jednym z kosztów nowej inwestycji, o którym mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, będzie cały koszt zakupu działki na terenie KSSE, czy też jedynie część tego kosztu odpowiadająca powierzchni powstałej po sprzedaży innej części działki osobie trzeciej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.10.2005 r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 15.12.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione pismem Spółki z dnia 22.12.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 29.12.2005 r.).

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.

  1. stan faktyczny:

Z treści wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania prawa podatkowego wynika, że Spółka jest właścicielem działki na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W dniu 10 maja 2005 r. Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W ramach uzyskanego zezwolenia Spółka ma obowiązek zatrudniania docelowo na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej 47 osób oraz poniesienia wydatków inwestycyjnych w łącznej kwocie 8.620.000,00 zł w terminie do 2014 roku. W przypadku zrealizowania planowanej inwestycji Spółka ma prawo do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w trybie i na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 222, poz. 2251 ze zmianami).

Spółka w dniu 27 czerwca 2005 r. nabyła nieruchomość (działkę) położoną na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej; w dniu 30 czerwca 2005 r. nieruchomość ta została wprowadzona do ewidencji środków trwałych.

Spółka otrzymała obecnie zapytanie ofertowe, czy byłaby zainteresowana sprzedażą części posiadanej przez nią działki - na której to części nie planuje obecnie rozpocząć budowy nowego zakładu - na rzecz innego inwestora strefowego.

  1. pytanie Wnioskodawcy:

W związku z powyższym Spółka zwróciła się z pytaniem, czy jednym z kosztów nowej inwestycji, o którym mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, będzie cały koszt zakupu działki na terenie KSSE (w przypadku Spółki kwota 941.140,00 zł), czy też jedynie część tego kosztu odpowiadająca powierzchni powstałej po sprzedaży innej części działki osobie trzeciej?

c)stanowisko Wnioskodawcy w sprawie:

Zdaniem Wnioskodawcy, kosztem kwalifikowanym, o którym mowa w przepisie § 5 rozporządzenia w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej będzie cały koszt zakupu działki, poniesiony przez Spółkę w chwili zakupu działki po wygraniu przetargu. Natomiast przychód z tytułu sprzedaży części działki na rzecz osoby trzeciej będzie stanowił cześć przychodów Spółki z tytułu działalności prowadzonej przez Spółkę na terenie strefy, zgodnie z § 5 ust. 3 cytowanego wyżej rozporządzenia w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika, wyjaśniam:

Zasady i zakres zwolnień od podatku dochodowego podmiotów podejmujących działalność gospodarczą na terenie specjalnych stref ekonomicznych wynikają z przepisów ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 ze zmianami) oraz właściwego dla każdej ze stref, wydanego przez Radę Ministrów rozporządzenia ustanawiającego tą strefę.

Zgodnie z art. 12 powołanej ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazane w powyższym przepisie zasady zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osób prawnych określone zostały w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami) który stanowi, iż wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 ze zmianami), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie zaś z art. 17 ust. 4 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Przepisem wykonawczym dla Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej jest rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 222, poz. 2251 ze zmianami).

Pomoc publiczna udzielana podatnikom działającym w specjalnych strefach ekonomicznych w postaci zwolnienia od podatku, przyjmuje formę pomocy regionalnej, która udzielana jest w celu wspierania nowych inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją.

Zgodnie z § 6 ust. 1 w/w rozporządzenia w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczenia wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:

  1. zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika,2) rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych
  • zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Jednym z warunków przyznania pomocy publicznej jest konieczność poniesienia w strefie - po dniu uzyskania zezwolenia na działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - wydatków inwestycyjnych w minimalnej wysokości 100 000 euro (§ 6 ust. 5).

Stosownie do przepisu § 5 ust. 1 w/w rozporządzenia w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.

Zwolnienie przysługuje wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy (ust. 3).

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym i prawnym zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych jest koszt nowej inwestycji w postaci zakupu działki w specjalnej strefie ekonomicznej, który nie będzie obejmował wydatków przeznaczonych na nabycie części działki, którą Spółka zamierza sprzedać na rzecz innego inwestora strefowego. Kosztem kwalifikującym się do objęcia pomocą publiczną z tytułu kosztów nowej inwestycji będzie zatem część kosztów nabycia przypadająca na powierzchnię działki pozostałą po sprzedaży jej części na rzecz innego inwestora strefowego pod warunkiem, że pozostała część działki będzie miała wartość 100 000 euro.

Z zaprezentowanego stanu faktycznego wynika, że Spółka na podstawie uzyskanego w dniu 10 maja 2005 r. zezwolenia prowadzi działalność gospodarczą na terenie KSSE, rozumianą jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wymienionych w zezwoleniu wyrobów wytworzonych na terenie strefy. Sprzedaż działki nie wchodzi z zakres działalności gospodarczej objętej w/w zezwoleniem, zatem przychody z tytułu sprzedaży działki nie będą stanowiły przychodów z działalności prowadzonej na terenie strefy zwolnionych od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów, należy stwierdzić, iż stanowisko zaprezentowane przez podatnika jest nieprawidłowe.

Postanowienie niniejsze - na podstawie art. 143 w/w ustawy Ordynacja podatkowa, wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika