Czy podstawą opodatkowania podatkiem VAT w przypadku przekazywania nieodpłatnie pracownikowi telefonu (...)

Czy podstawą opodatkowania podatkiem VAT w przypadku przekazywania nieodpłatnie pracownikowi telefonu komórkowego nabytego przez Spółkę za 1 zł netto, a którego wartość rynkowa w momencie przekazania przekroczyła 5 zł powinna być kwota, za którą Spółka nabyła telefon komórkowy tj. 1 zł?
Czy podstawą opodatkowania podatkiem VAT w przypadku przekazania nieodpłatnie sprzętu komputerowego nabytego przez Spółkę za 2.500 zł, a którego wartość rynkowa w momencie przekazania przekroczyła 5 zł powinna być kwota, za którą Spółka nabyła przekazany sprzęt komputerowy?

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) Minister Finansów zmienia interpretację indywidualną z dnia 16 kwietnia 2008r. sygn. akt IP-PP2-443-357/08-2/PW wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dla Spółki w ten sposób, że uznaje:

  1. stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za nieprawidłowe,
  2. stanowisko Spółki za nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Spółka w dniu 6 marca 2008r. złożyła do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wniosek z dnia 26 lutego 2008r. o udzielenie interpretacji indywidualnej.


We wniosku przedstawione zostały następujące zdarzenia przyszłe:

Spółka dokonuje zakupów telefonów komórkowych oraz sprzętu komputerowego wykorzystywanych na potrzeby działalności Spółki. Po okresie eksploatacji zarówno telefony komórkowe jak i sprzęt komputerowy są przekazywane nieodpłatnie pracownikom Spółki lub innym osobom czy organizacjom (w odniesieniu do sprzętu komputerowego). Telefony komórkowe w związku z zawarciem umowy na świadczenie usług telekomunikacyjnych kupowane są przez Spółkę za 1 zł (cena netto). W dniu przekazania telefonu komórkowego nieodpłatnie pracownikowi Spółki, wartość, za jaką Spółka mogłaby nabyć taki telefon na rynku (bez podpisywania umowy o świadczenie usługi telekomunikacyjnej) wynosi 100 zł (netto). Sprzęt komputerowy kupowany jest za kwotę 2500 zł, natomiast jego wartość w dniu nieodpłatnego przekazania pracownikowi Spółki wynosi na rynku 500 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy podstawą opodatkowania podatkiem VAT w przypadku nieodpłatnego przekazywania pracownikowi telefonu komórkowego powinna być kwota, za którą Spółka nabyła telefon komórkowy tj. 1 zł...
  2. Czy podstawą opodatkowania w przypadku nieodpłatnego przekazania sprzętu komputerowego powinna być kwota, za którą Spółka nabyła przekazany sprzęt tj. 2500 zł...

Zdaniem Spółki w przypadku przekazania nieodpłatnie przez Spółkę telefonu komórkowego lub sprzętu komórkowego podstawą opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) powinna być cena nabycia towarów (bez podatku), określona w momencie dostawy tych towarów. Natomiast cena nabycia, o której mowa w art. 29 ust. 10 ww. ustawy, w ocenie Spółki, jest to cena historyczna, za którą Spółka nabyła przekazany telefon komórkowy lub sprzęt komputerowy. W przypadkach przedstawionych przez Spółkę, będą to 1 zł dla telefonu komórkowego i 2500 zł dla sprzętu komputerowego. Zdaniem Spółki m.in. gdyby uznać, iż cena nabycia określona w momencie dostawy, o której mowa w art. 29 ust. 10 ww. ustawy o podatku od towarów i usług nie jest ceną historyczną za jaką Spółka kupiła przekazany telefon komórkowy lub sprzęt komórkowy, lecz ceną za jaką można kupić na rynku telefon komórkowy lub sprzęt komputerowy w momencie przekazania, należałoby uznać, iż cena nabycia, o której mowa w ust. 10 w art. 29 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, jest to wartość rynkowa w rozumieniu art. 2 ust. 27 lit. b powołanej ustawy. Taka konkluzja nie znajduje w opinii Spółki uzasadnienia w systematyce ustawy.


Indywidualna interpretacja wydana przez upoważniony organ podatkowy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, wydając w imieniu Ministra Finansów, interpretację indywidualną z dnia 16 kwietnia 2008r. znak: IP-PP2-443-357/08-2/PW uznał stanowisko Spółki za prawidłowe. Jednocześnie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Spółki.


Stanowisko Ministra Finansów

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Powyższy przepis nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może z urzędu zmienić taką interpretację w dowolnym czasie.

Mając na uwadze powyższe, Minister Finansów uznaje za nieprawidłowe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wyrażone w wydanej, w imieniu Ministra Finansów, interpretacji indywidualnej z dnia 16 kwietnia 2008r. znak: IP-PP2-443-357/08-2/PW, w której Dyrektor ww. Izby uznał, że w przedstawionym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym, podstawą opodatkowania będzie cena nabycia określona w momencie dostawy towarów, tj. cena historyczna, za którą Spółka nabyła telefon komórkowy lub sprzęt komputerowy.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 stosownie do art. 7 ust. 2 ww. ustawy, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.


W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 podstawą opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 10 (w brzmieniu obowiązującym w dniu wydania zmienianej interpretacji) ustawy jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów, z zastrzeżeniem ust. 10a.

Jeżeli zatem czynność nieodpłatnego przekazania przez Spółkę telefonu komórkowego lub sprzętu komputerowego stanowi dostawę towarów w myśl cyt. przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawa opodatkowania będzie ustalana stosownie do przepisu art. 29 ust. 10 ustawy. Przepis art. 29 ust. 10 w brzmieniu ?podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów, z zastrzeżeniem ust. 10a? oznacza, że w przypadku nieodpłatnego przekazania towarów podstawą opodatkowania jest cena nabycia towaru, określona na dzień, w którym dochodzi do nieodpłatnego przekazania. Zapis art. 29 ust. 10 wyraźnie wskazuje, iż cenę nabycia przekazywanych towarów ?uaktualnia się? na moment dostawy.

Tak więc podstawę opodatkowania przy nieodpłatnym przekazaniu stanowi cena nabycia, z tym że jest to cena określona w dniu dostawy, czyli cena jaką zapłaciłaby w dniu nieodpłatnego przekazania Spółka za przekazywany towar, a nie cena w ujęciu historycznym, tj. cena za którą Spółka nabyła przekazywany towar (telefon komórkowy lub sprzęt komputerowy).

Wobec powyższego stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe.


Zmieniona interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku z dnia 26 lutego 2008r. o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania zmienianej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów ? w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika