Jakie dokumenty należy przedstawić, aby jednostka mogła zastosować 0-procentową stawkę podatku (...)
Jakie dokumenty należy przedstawić, aby jednostka mogła zastosować 0-procentową stawkę podatku w sytuacji, gdy sprzedaje swoje wyroby firmie szwajcarskiej, a następnie towar wysyłany jest do Niemiec (dla jednostki teren Niemiec jest ostatecznym miejscem rozładunku)?
W przypadku dostawy towarów dokonywanej przez polskiego producenta podatnika podatku od towarów i usług na rzecz podmiotu z państwa trzeciego, w niniejszej sprawie na rzecz Szwajcarii, w sytuacji, gdy podmiot z państwa trzeciego nie jest podatnikiem podatku VAT, a towar jest bezpośrednio transportowany i rozładowany na terytorium państwa członkowskiego, należy traktować jako dostawę krajową w rozumieniu art. 7 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą. Dostawa taka nie stanowi bowiem dostawy wewnątrzwspólnotowej w rozumieniu art. 13 ww. ustawy (dostawa dokonana na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych), ani też eksportu towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy (brak potwierdzenia przez urząd celny wyjścia wywozu towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty). Natomiast w sytuacji, gdy podmiot z państwa trzeciego, w niniejszej sprawie ze Szwajcarii, jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym na terenie Niemiec wówczas po spełnieniu warunków przewidzianych w ww. ustawie dostawa będzie wewnątrzwspólnotowym nabyciem. Pod pojęciem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ww. ustawy należy rozumieć nabycie prawa do rozporządzenia jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium rozpoczęcia wysyłki lub transportu, przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Zgodnie z przepisem art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, aby podatnik mógł skorzystać ze stawki 0-procentowej musi przed złożeniem deklaracji za dany okres rozliczeniowy (za miesiąc, kwartał) posiadać w swojej dokumentacji dowody, że towary:
- zostały wywiezione z terytorium kraju (Polski) i
- zostały dostarczone na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.
Dowodami takimi są - zgodnie z przepisem art. 42 ust. 3 pkt 1 - 4 ustawy - następujące dokumenty, jeżeli dokumenty te potwierdzają łącznie dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
- dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa innego niż Polska, w sytuacji, gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
- kopia faktury dostawy,
- specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,
- dokument potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa innym niż terytorium, z którego towar wywieziono.
Zgodnie z przepisem art. 42 ust. 4 w przypadku wywozu towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez jego nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu, podatnik powinien posiadać oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, tj. kopii faktury dostawy oraz specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku, następujące dokumenty:
- imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów,
- adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby lub miejsce zamieszkania nabywcy,
- określenie towarów i ich ilości,
- potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę w miejscu znajdującym się na terytorium państwa innego niż Polska,
- rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary lub numer lotu ? w przypadku, gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.
W przypadku jednak, gdy ww. dokumenty nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium innego kraju niż Polska, dowodami, że towary zostały wywiezione z Polski i dostarczone nabywcy w jego kraju zgodnie z przepisem art. 42 ust. 11 mogą być również inne dokumenty wskazujące, że wystąpiła dostawa, w szczególności:
- korespondencja handlowa z klientem,
- dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu,
- dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie realizowane jest w innej formie, w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.
Jeżeli podatnik przed złożeniem deklaracji za dany okres rozliczeniowy, nie będzie posiadał w swojej dokumentacji dowodów wymaganych ww. przepisami, wówczas wykazuje tę dostawę w ewidencji jako nabycie na terytorium kraju.
Powyższej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny zawarty w ww. piśmie podatnika i w oparciu o stan prawny na dzień złożenia 30.06.2004 r.