Czy wynagrodzenia osób fizycznych wykonujących określone zadania w ramach projektu 'Czas na pracę (...)

Czy wynagrodzenia osób fizycznych wykonujących określone zadania w ramach projektu 'Czas na pracę - praca na czas' w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, na podstawie umów o pracę i umów zlecenia i umów o dzieło, finansowane ze środków tego Programu, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Działając na podstawie:

po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.05.2006 r. (wpłynął do tut. urzędu w dniu 29.05.2006 r.), w sprawie udzielenia na podstawie art. 14a ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym w zapytaniu stanie faktycznym stanowisko wnioskodawcy zawarte we wniosku jest nieprawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż W. jako partner wchodzi w skład konsorcjum krajowego realizującego projekt 'Czas na pracę - praca na czas' w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. W ramach tegoż projektu osoby fizyczne wykonują różne czynności związane z jego realizacją na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych. Środki na sfinansowanie kosztów realizacji Programu EQUAL, w tym wynagrodzeń ww. osób pochodzą z funduszy unijnych. Przedmiotem wniosku jest rozstrzygnięcie, czy wynagrodzenia osób fizycznych wykonujących określone zadania w ramach ww. projektu na podstawie umów o pracę i umów zlecenia i umów o dzieło, finansowane ze środków Programu EQUAL korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto, czy wymienione we wniosku stanowiska (pytanie nr 2), niezbędne dla realizacji przedmiotowego projektu, związane są z bezpośrednią realizacją celów programu. Zdaniem wnioskodawcy dochody osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub innej umowy cywilnoprawnej, bezpośrednio realizujących cele ww. programu EQUAL, finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na potwierdzenie swego stanowiska w sprawie wnioskodawca przytacza pismo Ministerstwa Finansów z dnia 27.06.2003 r., znak: PB5/IMD-033-21-1128/03.

Uwzględniając powyższy wniosek oraz biorąc pod uwagę, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym przez wnioskodawcę informuje, iż stanowisko tutejszego organu podatkowego w przedmiocie zapytania jest następujące:

W myśl zasady powszechnego opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wynagrodzenia pracowników należą do źródła przychodów, o którym mowa w art. 12 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), m.

in. na wynagrodzenia wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne, wypłacane w ramach Działań Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006, stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektu, otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa lub innych środków publicznych. Z tych względów, przychody ze stosunku pracy otrzymywane przez osoby zatrudnione w ramach realizacji projektów finansowane są ze środków krajowych i jako takie nie korzystają ze zwolnienia od podatku. W związku z powyższym, od wypłacanych przychodów ze stosunku pracy, płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek, na zasadach określonych w art. 32 ustawy. Opodatkowaniu podlegają również dochody osób fizycznych realizujących projekty w ramach Programu EQUAL na podstawie umów cywilnoprawnych, z których przychód kwalifikuje się do źródła przychodów, o którym mowa w art. 13 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. W konsekwencji, płatnik jest zobligowany do poboru zaliczek na podatek od dochodów z tych umów, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Dochody osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione są od podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie dotyczy wyłącznie dochodów osób fizycznych finansowanych ze środków przedakcesyjnych (np. SAPARD, ISPA, PHARE). W związku z powyższym, przepis ten nie może mieć zastosowania do przychodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, w tym EFS, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Stanowisko tutejszego organu podatkowego w przedmiocie wniosku jest zbieżne ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów, zawartym w piśmie z dnia 28.04.2006 r., znak: PB5-033-19/06/KD/729, a skierowanym do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika