Czy przedmiotową kwotę refundacji otrzymanych z publicznych środków wspólnotowych oraz publicznych (...)

Czy przedmiotową kwotę refundacji otrzymanych z publicznych środków wspólnotowych oraz publicznych środków krajowych należy traktować jako przychód podatkowy i uwzględnić w kalkulacji zaliczki na podatek dochodowy w miesiącu wpływu w/w refundacji?

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 1 oraz art. 7 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), oraz art. 12 ust. 4 pkt 6a, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b, art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku K. Sp. z o.o. z dnia 22.05.2007r. (data wpływu do tut. Urzędu 28.05.2007r.) uzupełnionego pismem z dnia 05.08.2007r. (data wpływu do tut. Urzędu 07.08.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie kwalifikacji refundacji otrzymanych z publicznych środków wspólnotowych oraz publicznych środków krajowych - Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest nieprawidłowe.

Przedstawiając we wniosku stan faktyczny Podatnik podaje, iż w sierpniu 2006r. Spółka podpisała z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z siedzibą w Warszawie umowę o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, lata 2004-2006, Priorytet 2. Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw, działanie 2.4 Wsparcie dla przedsięwzięć w zakresie dostosowania przedsiębiorstw do wymogów ochrony środowiska. W ramach podpisanej umowy Fundusz zagwarantował pomoc w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego udzielonego na zasadach refundacji, przeznaczonej na pokrycie części wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem z publicznych środków wspólnotowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i publicznych środków krajowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Projekt, na który Spółka pozyskała dofinansowanie z Funduszu to: ?Budowa instalacji brykietowania i termicznego przekształcania odpadów z płyt drewnopodobnych w procesie produkcji drzwi i ościeżnic?. Cały proces inwestycyjny będzie polegał na nabyciu środków trwałych, zakupieniu niezbędnych usług materialnych (takich jak np. wykonanie sieci technologicznych, przebudowa/rozbudowa budynków i budowli w których będzie zlokalizowana instalacja itp.) oraz usług niematerialnych (takich jak np. usługi projektowe dokumentacji technicznej itp.) ściśle związanych z realizowaną inwestycją.

Pytanie wnioskodawcy brzmi następująco: czy przedmiotową kwotę refundacji otrzymanych z publicznych środków wspólnotowych oraz publicznych środków krajowych należy traktować jako przychód podatkowy i uwzględnić w kalkulacji zaliczki na podatek dochodowy w miesiącu wpływu w/w refundacji?

Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie Spółka podaje, iż proces inwestycyjny ?Budowa instalacji brykietowania i termicznego przekształcania odpadów z płyt drewnopodobnych w procesie produkcji drzwi i ościeżnic? jest procesem zmierzającym do wytworzenia środka trwałego będącego ciągiem, instalacją składającą się z kilku innych maszyn i urządzeń. Według Spółki kwoty dotacji otrzymane w drodze refundacji pochodzące z publicznych środków wspólnotowych jak i z publicznych środków krajowych są, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 i pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz pytanie Spółki postawione we wniosku Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdza, co następuje.

Zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 30.08.2006r. znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412 (na które powołuje się Podatnik we wniosku) wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Ponadto Ministerstwo Finansów wyjaśnia, iż środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26.11.1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2005r., jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30.06.2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), obowiązującej od dnia 1.01.2006r. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. W takiej sytuacji przepis art. 17 ust. 1 pkt. 21 oraz pkt 47 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych również nie będzie miał zastosowania.

W przypadku otrzymania pomocy przeznaczonej na inwestycje zastosowanie będą miały następujące przepisy w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

  • art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części ? wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia,
  • art. 12 ust 4 pkt 6a, zgodnie z którym do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów,
  • art. 16 ust. 1 pkt 48, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny opisany we wniosku, wyżej wymienione przepisy prawa podatkowego oraz stanowisko Ministra Finansów, należy stwierdzić, iż w przypadku otrzymania przez Spółkę pomocy przeznaczonej na inwestycje, wydatki poniesione na przedsięwzięcia objęte wsparciem finansowym nie są kosztami uzyskania przychodów, a otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą przychodami podatkowymi. Natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym stanowisko Spółki zawarte we wniosku jest nieprawidłowe.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika