Czy szpital winien ustalać przychód podatkowy z tytułu otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo nieodpłatnie (...)

Czy szpital winien ustalać przychód podatkowy z tytułu otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo nieodpłatnie świadczeń od otrzymanych od powiatu (organu założycielskiego) nieruchomości zabudowanych budynkami i budowlami

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 12 ust. 1 pkt 2, art. 12 ust. 4 pkt 4, ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu wniosku Szpitala z dnia 22.06.2006 r. (...) o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie dotyczącej uznania, czy Szpital winien ustalać przychód podatkowy z tytułu otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo nieodpłatnie świadczeń od otrzymanych od powiatu (organu założycielskiego) nieruchomości zabudowanych budynkami i budowlami, postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest nieprawidłowe.

Porady prawne

Pismem z dnia z dnia 22.06.2006 r. Szpital zwrócił się o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie dotyczącej uznania, czy Szpital winien jest ustalać przychód od użytkowanych nieodpłatnie lub częściowo nieodpłatnie nieruchomości otrzymanych od organu założycielskiego oraz czy ustalana przez Szpital wartość nieodpłatnych świadczeń jest prawidłowa w świetle obowiązujących przepisów prawa. Przedstawiając stan faktyczny Szpital podaje, że zarządzeniem Wojewody z 1998 r. Szpital otrzymał fundusz założycielski, stanowiący majątek ruchomy i nieruchomości. Z dniem 1.01.1999 r. na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28.12.1998 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz jednostek samorządu terytorialnego właściwych do przejęcia uprawnień organu, który je utworzył (Dz. U. Nr 166, poz. 1204), kompetencje organu założycielskiego (Wojewody) przejął Powiat. Zgodnie z art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 13.10.1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872) część majątku, tj. majątek ruchomy, który Szpital otrzymał od Wojewody jako fundusz założycielski z dniem 1.01.1999 r. stał się własnością Szpitala i przeksięgowany został na fundusz zakładu. Natomiast pozostały majątek (nieruchomości) pozostał własnością Powiatu. Nieruchomości te, Szpital użytkuje na podstawie umowy użytkowania spisanej w formie aktu notarialnego w oparciu o uchwałę Rady Powiatu z dnia 23.03.2000 r. w sprawie przekazania Szpitalowi w nieodpłatne użytkowanie na czas nieokreślony nieruchomości, zabudowanych budynkami i budowlami, stanowiących własność Powiatu. Szpital ponosi koszty związane z tymi nieruchomościami, tj. koszty remontów, ubezpieczenia oraz koszty ulepszenia finansowane z własnych środków i dotacji.

Szpital wskazuje, iż zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 30.08.1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 ze zm.) samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej gospodaruje przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem Skarbu Państwa lub komunalnym oraz majątkiem własnym (otrzymanym i zakupionym). Stosownie do treści art. 56 ust. 1 ww. ustawy wartość majątku samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej określają: fundusz założycielski i fundusz zakładu. Nieruchomości, o których mowa, księgowane na fundusz założycielski, zgodnie z art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 30.08.1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej stanowią wartość wydzielonej zakładowi części mienia państwowego lub komunalnego. Na mocy art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 13.10.1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U.

Nr 133, poz. 872 ze zm.) majątek ruchomy Skarbu Państwa, przekazany w nieodpłatne użytkowanie publicznym zakładom opieki zdrowotnej, stał się z dniem 1.01.1999 r. własnością tych jednostek. Powołane przepisy nie zawierają regulacji dotyczących nieruchomości znajdujących odzwierciedlenie w funduszu założycielskim samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. Nieruchomości te do 31.12.2001 r. figurowały w ewidencji księgowej Starostwa Powiatowego. Z dniem 1.01.2002 r., zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 9.11.2000 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz. U. Nr 113, poz. 1186), w myśl których aktywa kontrolowane przez daną jednostkę, niezależnie od prawa własności, powinny figurować w ewidencji tej jednostki, nieruchomości, o których mowa w zapytaniu figurują w ewidencji księgowej Szpitala zwiększając jednocześnie fundusz założycielski (art. 53 ust. 1 i art. 56 ust. 1 i 2 wskazanej wyżej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej). Pomimo, iż zgodnie z art. 53 ust. 1 w powiązaniu z art. 56 ust. 1 i 2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, majątek przekazany Szpitalowi w nieodpłatne użytkowanie stanowi wkład organu założycielskiego (fundusz założycielski), to ze względu na brak powołania ww. przepisów w umowie użytkowania, Szpital, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym, od osób prawnych ustala przychód z tytułu częściowo odpłatnych świadczeń w wysokości określonej w art. 12 ust. 5a i ust. 6 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W tak przedstawionym stanie faktycznym i prawnym, Szpital poddaje w wątpliwość zasadność swojego stanowiska w sprawie i stawia pytanie, czy z tytułu użytkowania ww. nieruchomości zabudowanych budynkami i budowlami powinien ustalać przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy dochód ten ustalany jest w prawidłowej wysokości.

Odnosząc się do powyższego, tut. organ podatkowy stwierdza, co następuje.

Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej działają na podstawie przepisów ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Zgodnie z treścią art. 53 tej ustawy samodzielnie gospodarują przekazanym im w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem między innymi Skarbu Państwa. W myśl art. 56 ust. 2 powołanej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej wartość przekazanego majątku stanowi fundusz założycielski zakładu. Z treści wniosku i załączonych do niego dokumentów wynika, iż Szpital posiada status samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. Od Wojewody otrzymał mienie Skarbu Państwa, które stanowi fundusz założycielski Szpitala. Jakkolwiek w akcie przekazania tych nieruchomości do użytkowania Szpitalowi nie zostały powołane przepisy normujące zasady funkcjonowania samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, niemniej fakt przekazania Szpitalowi nieruchomości przez organ założycielski wypełnia przesłanki art. 53 i art. 56 powołanej wyżej ustawy z dnia 30.08.1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej. W konsekwencji oznacza to, iż majątek, o którym mowa stanowi fundusz założycielski Szpitala. Wobec powyższego brak jest podstaw do ustalania przez Szpital przychodu w związku z nieodpłatnym otrzymaniem do użytkowania nieruchomości. Zgodnie bowiem z treścią art. 12 ust. 4 pkt 4 wskazanej wyżej ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się między innymi przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału założycielskiego.

U podatnika nie będzie miał również zastosowania przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 wskazanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego przychód stanowi wartość nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń. Wynika to z przedstawionej wyżej argumentacji dotyczącej braku podstaw do ustalania przychodu z tytułu nieodpłatnego otrzymania majątku. Nadto zgodnie z treścią art. 53 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, nieodpłatne użytkowanie nieruchomości jest jedynym tytułem prawnym jaki samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej może posiadać w stosunku do nieruchomości otrzymanych od organu założycielskiego.

W świetle powyższego uznać należy, że w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym Szpital nie jest zobowiązany do ustalania przychodu z tytułu nieodpłatnego otrzymania do użytkowania nieruchomości, jak również z tytułu uzyskiwania nieodpłatnych świadczeń związanych z nieodpłatnym użytkowaniem nieruchomości. Zatem stanowisko Szpitala w tej kwestii jest nieprawidłowe.

W związku z powyższym zapytanie Szpitala odnośnie prawidłowości ustalania przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń stało się bezprzedmiotowe.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika