Czy wydatki na materiały z logo są kosztami reklamy czyli stanowią koszt uzyskania przychodu w podatku (...)
Czy wydatki na materiały z logo są kosztami reklamy czyli stanowią koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych czy też kosztami reprezentacji?
Przedstawiając we wniosku stan faktyczny Podatnik podaje, iż Spółka prowadzi działalność handlową polegającą przede wszystkim na sprzedaży materiałów budowlanych głównie z tworzyw sztucznych za pomocą sieci swoich składów. Spółka zakupuje gadżety reklamowe z logo firmy (koszulki, długopisy, breloki, kubki itp.), które następnie poprzez sieć swoich składów oraz przedstawicieli handlowych przekazuje swoim potencjalnym klientom. Od 01.01.2007r. Spółka w/w materiały z logo zalicza do kosztów reklamy czyli kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych.
Pytanie wnioskodawcy brzmi następująco: czy wydatki na materiały z logo są kosztami reklamy czyli stanowią koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych czy też kosztami reprezentacji?
Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie Spółka podaje, iż jej zdaniem gadżety z logo firmy nie służą wywieraniu na odbiorcy wrażenia okazałości i wytworności, ich obecność nie przyczynia się do budowy wizerunku firmy, dlatego nie można wydatków na ich zakup traktować jako kosztów reprezentacji. Zdaniem Spółki oznakowanie prezentu logo firmy przesądza o tym, że prezent ma charakter reklamowy i wydatek na jego zakup może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów spółki.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz pytanie Spółki postawione we wniosku Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdza, co następuje.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami lub służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. W katalogu tych wyłączeń nie wymieniono wydatków związanych z reklamą produktów lub usług. Z tego względu wydatki na reklamę, o ile zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła tychże przychodów ? stanowią koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości.
Wobec braku definicji reprezentacji i reklamy w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, należy sięgnąć do definicji tych pojęć zawartych w słowniku języka polskiego. I tak poprzez reprezentację należy rozumieć:
- grupę osób, instytucję występującą w czyimś imieniu, reprezentującą czyjeś interesy, przedstawicielstwo,
- okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną.
Z kolei reklama jest definiowana jako:
- działanie polegające na zachęceniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług,
- napis, rysunek, film, plakat itp. służące temu celowi,
- efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych (opinia).
Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Prowadzona może być poprzez rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka przekazuje swoim klientom kubki, koszulki, długopisy itp. gadżety opatrzone logo firmy, co oznacza, iż prezenty te są jednocześnie nośnikami treści o charakterze informacyjno-reklamowym. Jeżeli więc przekazanie przez Spółkę kontrahentom przedmiotowych gadżetów spełnia wyżej opisane znamiona reklamy, to wydatki poniesione na ich nabycie stanowią koszty uzyskania przychodów podatnika, oczywiście pod warunkiem, że zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdza się, iż w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, stanowisko Spółki w kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup gadżetów opatrzonych logo firmy, wręczanych kontrahentom jest prawidłowe.