Czy wydatki na materiały z logo są kosztami reklamy czyli stanowią koszt uzyskania przychodu w podatku (...)

Czy wydatki na materiały z logo są kosztami reklamy czyli stanowią koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych czy też kosztami reprezentacji?

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 1 oraz art. 7 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), oraz art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku P. S.A. z dnia 04.04.2007r. (data wpływu do tut. Urzędu 28.06.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup gadżetów, zawierających logo firmy, wręczanych klientom - Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Przedstawiając we wniosku stan faktyczny Podatnik podaje, iż Spółka prowadzi działalność handlową polegającą przede wszystkim na sprzedaży materiałów budowlanych głównie z tworzyw sztucznych za pomocą sieci swoich składów. Spółka zakupuje gadżety reklamowe z logo firmy (koszulki, długopisy, breloki, kubki itp.), które następnie poprzez sieć swoich składów oraz przedstawicieli handlowych przekazuje swoim potencjalnym klientom. Od 01.01.2007r. Spółka w/w materiały z logo zalicza do kosztów reklamy czyli kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych.

Pytanie wnioskodawcy brzmi następująco: czy wydatki na materiały z logo są kosztami reklamy czyli stanowią koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych czy też kosztami reprezentacji?

Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie Spółka podaje, iż jej zdaniem gadżety z logo firmy nie służą wywieraniu na odbiorcy wrażenia okazałości i wytworności, ich obecność nie przyczynia się do budowy wizerunku firmy, dlatego nie można wydatków na ich zakup traktować jako kosztów reprezentacji. Zdaniem Spółki oznakowanie prezentu logo firmy przesądza o tym, że prezent ma charakter reklamowy i wydatek na jego zakup może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów spółki.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz pytanie Spółki postawione we wniosku Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami lub służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. W katalogu tych wyłączeń nie wymieniono wydatków związanych z reklamą produktów lub usług. Z tego względu wydatki na reklamę, o ile zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła tychże przychodów ? stanowią koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości.

Wobec braku definicji reprezentacji i reklamy w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, należy sięgnąć do definicji tych pojęć zawartych w słowniku języka polskiego. I tak poprzez reprezentację należy rozumieć:

  • grupę osób, instytucję występującą w czyimś imieniu, reprezentującą czyjeś interesy, przedstawicielstwo,
  • okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną.

Z kolei reklama jest definiowana jako:

  • działanie polegające na zachęceniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług,
  • napis, rysunek, film, plakat itp. służące temu celowi,
  • efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych (opinia).

Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Prowadzona może być poprzez rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka przekazuje swoim klientom kubki, koszulki, długopisy itp. gadżety opatrzone logo firmy, co oznacza, iż prezenty te są jednocześnie nośnikami treści o charakterze informacyjno-reklamowym. Jeżeli więc przekazanie przez Spółkę kontrahentom przedmiotowych gadżetów spełnia wyżej opisane znamiona reklamy, to wydatki poniesione na ich nabycie stanowią koszty uzyskania przychodów podatnika, oczywiście pod warunkiem, że zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdza się, iż w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, stanowisko Spółki w kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup gadżetów opatrzonych logo firmy, wręczanych kontrahentom jest prawidłowe.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika