Czy dopuszczalne jest opodatkowanie na podstawie art. 41 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, tj. z zastosowaniem (...)

Czy dopuszczalne jest opodatkowanie na podstawie art. 41 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, tj. z zastosowaniem stawki podatku 22% i 7% usług remontowo-budowlanych świadczonych na rzecz jednostek budżetowych?

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika l.dz. 1767/2005 z dnia 28.07.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 05.08. 2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie ustalenia stawki podatku właściwej do opodatkowania usług remontowo ? budowlanych świadczonych przez gospodarstwo pomocnicze jednostki budżetowej na rzecz jednostek budżetowych, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT,

stwierdza, że :

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik (gospodarstwo pomocnicze jednostki budżetowej) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na rzecz kontrahentów usługi remontowo ? budowlane. Wykonanie usług dla jednostki budżetowej Podatnik dokumentuje wystawiając fakturę, w której wykazuje przedmiotowe usługi jako zwolnione od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanem faktycznym Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy dopuszczalne jest opodatkowanie na podstawie art. 41 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, tj. z zastosowaniem stawki podatku 22 % i 7 %, usług remontowo ? budowlanych, świadczonych na rzecz jednostek budżetowych.

Zdaniem Podatnika, zwolnienie od podatku świadczenia przedmiotowych usług dla jednostek budżetowych powoduje spadek atrakcyjności jego oferty czyniąc ją niekonkurencyjną. Nie ma on prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy niezbędne do wykonania prac, w konsekwencji czego nieodliczony podatek powiększa koszty uzyskania przychodu. Z tego powodu usługi Podatnika są odpowiednio droższe - o podatek zawarty w cenie.

Zdaniem Podatnika, biorąc pod uwagę przepis § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, który powoduje negatywne skutki ekonomiczne w budżecie państwa oraz niesie niespójność prawną z przepisami art. 7 ust. 1 oraz art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177 ze zm.), powinno się stosować stawki podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, w wykonywaniu przez gospodarstwo pomocnicze usług remontowo - budowlanych na rzecz jednostek organizacyjnych sfery budżetowej, zamiast zwolnienia od podatku, co stworzy możliwość odliczenia podatku, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje :

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik (gospodarstwo pomocnicze jednostki budżetowej) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na rzecz jednostek budżetowych usługi remontowo ? budowlane.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić inne niż określone w art. 43-81 zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień, uwzględniając :

  1. specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz uwarunkowania obrotu gospodarczego niektórymi towarami ;
  2. przebieg realizacji budżetu państwa ;
  3. potrzebę uzyskania dostatecznej informacji o towarach będących przedmiotem zwolnienia,
  4. przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Minister Finansów skorzystał z powyższego uprawnienia i wydał rozporządzenie z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97 poz. 970 ze zm.), w którym określił m.in. zwolnienia od podatku oraz szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień.

I tak, przepis § 8 ust. 1 pkt 14 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów stanowi, że zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy o VAT oraz usług komunikacji miejskiej.

Poz. 138 oraz 153 w/wym. załącznika zawierają usługi w zakresie :

  • rozprowadzania wody,
  • gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne oraz pokrewne.

Z brzmienia powyższych przepisów, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, wynika, że świadczenie przez gospodarstwo pomocnicze jednostki budżetowej usług remontowo ? budowlanych na rzecz jednostek budżetowych, w świetle przytoczonego wyżej przepisu § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, jest zwolnione od podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Podatnikowi nie przysługuje prawo, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie przedmiotowego świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Ponadto tut. Organ stwierdza, iż nie leży w kompetencjach Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego ocena intencji ustawodawcy, którymi kierował się tworząc przepisy, na które powołał się Podatnik w złożonym wniosku w ocenie prawnej stanu faktycznego oraz stanowisku


Referencje

PI/005-108/05/Z/03, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika