Sukcesja NIP na następcę prawnego. sygn: RIP/415-0001/05

Sukcesja NIP na następcę prawnego.

P O S T A N OW I EN I E

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 08.11.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie sukcesji NIP na następcę prawnego w wyniku przekształcenia Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Porady prawne

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chojnicach

stwierdza, że

stanowisko przedstawione we wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zgodnie z uchwałą Rady Gminy z dnia 28.10.2005r. przekształca się zakład budżetowy - Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. Jako podstawę prawną tego przekształcenia wskazano art. 22 ustawy z 20.12.1996r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997r. Nr9, poz. 43 z późn. zm.) oraz art. 18 ust 2 pkt 9 lit.f ustawy z dnia 8.03.1990r. o samorządzie gminnym (j. t. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Zdaniem podatnika na podstawie art. 12 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 13.10.1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (j. t. Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 1681 z późn. zm.) w związku z przekształceniem Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o., Spółka staje się następcą prawnym numeru NIP.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje:

Sukcesję NIP na następcę prawnego reguluje art. 12 ustawy z dnia 13.10.1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (j. t. Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 1681 z późn. zm.). Zgodnie z treścią art. 12 ust, 1 pkt. 1 i 2 cytowanej ustawy, numer NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem: przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy, a także przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną lub spółki akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Natomiast art. 22 ust. 1 ustawy z 20.12.1996r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) mówi, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może w drodze uchwały zdecydować o likwidacji zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji. W związku z tym w miejsce zakładu budżetowego - Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej, dotychczasowej jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, powstaje nowy podmiot działający w oparciu o przepisy Kodeksu spółek handlowych.

Oceniając przedstawioną powyżej zmianę w kontekście art. 12 ustawy z dnia 13.10.1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (j. t. Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 1681 z późn. zm.), należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie sukcesja NIP nie jest możliwa. Mimo, że w miejsce dotychczasowej jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej powstaje nowy podmiot, który przejmuje mienie zakładu budżetowego w postaci wkładu na pokrycie kapitału spółki jednak nie spełnia on wymogów ustawowych uzasadniających sukcesję NIP.

W związku z powyższym nowo powstała spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której kapitał pokryto poprzez wniesienie mienia zlikwidowanego zakładu budżetowego powinna, zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 13.10.1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (j. t. Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 1681 z późn. zm.) wystąpić do właściwego naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o nadanie numeru identyfikacji podatkowej. Natomiast na podstawie art. 9 ust. 1 pkt. 1 cytowanej ustawy należy złożyć do właściwego urzędu skarbowego, zgłoszenie aktualizacyjne w celu wyrejestrowania zlikwidowanego zakładu budżetowego - Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej.

Zgodnie z art. 161 § 1 ustawy z dnia 15.09.2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr. 94, poz. 1037) z chwilą zawarcia umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powstaje spółka z ograniczona odpowiedzialnością w organizacji, która na podstawie art. 11 § 1 może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana, a w związku z tym może ubiegać się o nadanie numeru identyfikacji podatkowej. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji z chwilą wpisu do rejestru staje się spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, uzyskuje osobowość prawną i staje się podmiotem praw i obowiązków spółki w organizacji (art. 12 ustawy Kodeks spółek handlowych). Jednocześnie podaje się, iż w związku z art. 171 cytowanej ustawy po zarejestrowaniu spółki zarząd powinien, w terminie dwóch tygodni, złożyć we właściwym urzędzie skarbowym poświadczony przez siebie odpis umowy spółki ze wskazaniem sądu, w którym spółka została zarejestrowana oraz daty i numeru rejestracji.

Zgodnie z brzmieniem art. 14 b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) pisemna interpretacja udzielona na podstawie art. 14 a § 1 Ordynacji podatkowej o zakresie i sposobie zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatnika nie jest wiążąca dla Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej wiąże natomiast, co wynika z art. 14 b § 2, tutejszy organ podatkowy i organ kontroli skarbowej właściwy dla Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej- do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Końcowo podaje się, iż pisemna interpretacja udzielona na podstawie art. 14 a § 1, ustawy Ordynacja podatkowa dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika