Czy przychód tytułu świadczenia usług doradztwa, konsultingu realizowanych w ramach umowy o współpracy (...)

Czy przychód tytułu świadczenia usług doradztwa, konsultingu realizowanych w ramach umowy o współpracy może być opodatkowany 19% podatkiem liniowym?

Na podstawie: art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15.04.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dot. opodatkowania dochodów z tytułu świadczenia usług doradztwa, konsultingu realizowanych w ramach umowy o współpracy, 19% podatkiem liniowym - za nieprawidłowe.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowa 'X' z siedzibą w 'W'. Zakres prowadzonej działalności obejmuje doradztwo w zakresie prowadzenia technik sprzedaży, marketingu. Wnioskodawca celem realizacji przedmiotowej działalności zatrudnia pracownika - asystenta. Firma Handlowa 'X' wybrała opodatkowanie dochodów 19% podatkiem liniowym.

Porady prawne

Firma Handlowa 'X' świadczy na rzecz 'Y' m.in. usługi w zakresie doradztwa gospodarczego (marketing, plany finansowe, etc. zgodnie z umową o współpracy). Wnioskodawca jest współwłaścicielem 'Y' i pełni funkcję prezesa zarządu. Na podstawie uchwały wspólników ma prawo do otrzymywania wynagrodzenia za zasiadanie w zarządzie.

Zakres świadczonych usług w ramach umowy o współpracy obejmuje:

1) pozyskiwanie nowych zleceń dla firmy,

2) merytoryczny nadzór nad usługami świadczonymi zgodnie z zawartymi umowami na rzecz klientów firmy,

3) koordynowanie pracy powierzonej pracownikom działu handlowego firmy,

4) udział w opracowywaniu, wdrożeniu i aktualizacji instrukcji wewnętrznych i procedur w dziale handlowym,

5) udział w rekrutacji pracowników do działu handlowego,

6) udział w opracowaniu motywującego systemu wynagrodzeń pracowników działu handlowego,

7) organizacja programu szkoleń pracowników działu handlowego,

8) udział w przygotowywaniu projektu strategii rozwoju działu handlowego,

9) opracowanie planu finansowego i jego kwartalnych aktualizacji w zakresie usług handlowych,

10) analiza opłacalności zleceń,

11) udział w określaniu zakresu obowiązków pracowników działu handlowego oraz analiza zgodności zakresu obowiązków pracowników z faktycznie wykonywanymi czynnościami,

12) systematyczne poszerzanie wiedzy w zakresie niezbędnym do prawidłowego wykonywania usług,

13) przykładanie wszelkich starań, aby usprawnić pracę własną i podnieść efektywność usług świadczonych przez pracowników działu.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) pozarolniczą działalnością gospodarcza jest działalność zarobkowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzona we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Z kolei w myśl przepisu art. 13 pkt 9 ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (czyli otrzymywanych przez osoby niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych).

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich i umów o podobnym charakterze zostały wykluczone z zakresu pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednocześnie cyt. wyżej ustawa nie definiuje jakie umowy zalicza się do kontraktów menedżerskich. Przy braku definicji ustawowej dla zdefiniowania pojęcia należy posługiwać się wykładnią literalną, tj. znaczeniem tego pojęcia w języku polskim.

Menedżer to osoba zarządzająca (kierująca) przedsiębiorstwem lub jego częścią na podstawie umowy. Kontrakt to porozumienie stron w jakiejś sprawie, zwykle w formie pisemnej, określającej wzajemne zobowiązania, warunki. Kierownik to osoba zarządzająca jakimś mniejszym przedsiębiorstwem, instytucją lub częścią przedsiębiorstwa. Na podstawie powyższych definicji ze Słownika Współczesnego Języka Polskiego można stwierdzić, że umowy o zarządzanie, kontrakty menedżerskie i umowy o podobnym charakterze związane są z zarządzaniem firmą lub jej częścią, podejmowaniem decyzji za firmę, braniem odpowiedzialności za skutki podejmowanych decyzji.

Jednocześnie z uwagi na fakt, iż w przypadku powierzenia zarządu przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, dlatego też przepis art. 13 pkt 9 dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie kontraktu lecz wszystkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi w drodze umowy cywilnoprawnej zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że umowa o współpracy posiada cechy charakterystyczne dla kontraktów menedżerskich występuje w niej bowiem element zarządzania, który kwalifikuje ją do przychodów określonych w art. 13 pkt 9 cyt. wyżej ustawy.

Wobec powyższego do przychodów tych nie ma zastosowania forma opodatkowania określona przepisem art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlegają one odrębnemu opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 powołanej ustawy.

Mając na uwadze powyższe, dla sposobu opodatkowania tzw. kontraktów menedżerskich, umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, umów o podobnym charakterze nie ma znaczenia sposób realizacji ww. umów (osobiście czy przy udziale zatrudnionego pracownika), ale samo wykonywanie czynności polegających na zarządzaniu.

Wobec powyższego należało postanowić jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika