Czy podatnik przyjmujący reklamację wyrobu, który produkuje, może zakwalifikować takie zdarzenie (...)
Czy podatnik przyjmujący reklamację wyrobu, który produkuje, może zakwalifikować takie zdarzenie jako koszt uzyskania przychodu? Czy przy okresie gwarancji wynoszącym 3 lata ma znaczenie moment złożenia reklamacji?
Z treści powyższego przepisu wynika, że podatnik ma możliwość odliczania od przychodów wszelkich kosztów, ale pod warunkiem, że mają one bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu oraz wydatek ten nie znjduje się w katalogu zawartym w art. 23 wskazanej wyżej ustawy.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że firma produkuje folię dachową, która w sporadycznych przypadkach jest przedmiotem reklamacji. Artykuł 23 ust.1 pkt 19 stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług. Klient, który zakupił folię dachową, po 2 latach stwierdził, że nie spełnia ona swoich funkcji i zgłosił reklamację. Jeśli jej realizacja nie wynika z powodu wymienionego w art.23 ust.1 pkt 19, to poniesione przez firmę w ramach gwarancji bądź rękojmi wydatki tj. koszt nowej folii oraz koszty jej wymiany można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Nadmienia się, że w kontekście zasadności wydatków, moment zgłoszenia reklamacji nie ma znaczenia. Sprawą istotną natomiast jest fakt prawidłowego ich udokumentowania.
Referencje ITPB1/415-749/07/MZ, interpretacja indywidualna PI/1/415-0026/07, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego