Czy umowa przedwstępna nabycia nieruchomości jest tytułem prawnym, który upoważnia do (...)

Czy umowa przedwstępna nabycia nieruchomości jest tytułem prawnym, który upoważnia do odliczeń wydatków poniesionych na remont i modernizację tego budynku?
Czy zakup armatury sanitarnej, kafli, parkietu, kuchenki gazowej lub gazowo-elektrycznej, oraz zabudowa trwale umiejscowionych szaf wnękowych upoważnia do skorzystania z ulgi na remont i modernizację budynku/lokalu mieszkalnego?
Czy na fakturach powinien widnieć adres zameldowania czy adres budowanej nieruchomości?
Jaki jest czas trwania i korzystania z ulgi ?odsetkowej??

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że podatnicy zawarli umowę przedwstępną na zakup nieruchomości tj. segmentu z datą realizacji i oddania do użytku 30 listopada 2004r. (zakończenie budowy w stanie surowym zamkniętym).

Z dniem 01.01.2002r. w związku ze zmianą art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wprowadzoną przez art. 1 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 21.11.2001r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509) została zniesiona tzw. duża ulga budowlana, określona w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12. 2001r. obejmująca m.in. wykończenie lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym, do dnia zasiedlenia tego lokalu.

Porady prawne

Jednakże zgodnie z obowiązującym obecnie stanem prawnym, w myśl postanowień art. 27a ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

W myśl art. 27a ust. 3 pkt 2 ww. ustawy kwota, o którą zmniejsza się podatek nie może przekroczyć w każdym okresie trzech kolejnych lat, poczynając od dnia 1 stycznia 2003 r. - w przypadku, o którym mowa w ust.1 pkt 1 - 19% kwoty poniesionych wydatków, nie więcej jednak niż:
a) 3% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą budynków mieszkalnych lub wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej,
b) 2,5% kwoty, o której mowa w ust.2,obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego-jeżeli wydatki dotyczą lokali mieszkalnych
-z tym że w razie zbiegu uprawnień do odliczeń z tytułu wydatków, o których mowa w lit. a) i b) , łączna kwota odliczeń nie może przekroczyć kwoty limitu określonego w lit. a).

Stosownie do treści art. 27 a ust. 5 ustawy zmniejszenie podatku na zasadach określonych w ust. 3 pkt 2 i w ust. 4 może być dokonane w roku podatkowym, w którym suma wydatków poniesionych przez podatnika od początku każdego okresu trzyletniego wynosi co najmniej 0,3% kwoty, o której mowa w ust. 2, obowiązującej w pierwszym roku tego okresu (minimalna kwota wydatków w latach 2003-2005 wynosi 567 zł).

Ustawa nie określa co rozumie się pod pojęciem ?remontu? i ?modernizacji? .Wymienione pojęcia zostały użyte w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji. Zatem za ?remont? uznać należy wykonanie robót budowlanych w istniejącym lokalu mieszkalnym polegających na odtworzeniu (przywróceniu) pierwotnego stanu technicznego i użytkowego lokalu wraz z wymiana dotychczas użytkowanych i zużytych składników wyposażenia technicznego. ?Modernizacją? natomiast jest trwałe ulepszenie (unowocześnienie) istniejącego lokalu mieszkalnego wyrażające się w poprawie standardu użytkowego bądź technicznego lub kosztów eksploatacji .

Tym samym przedmiotowe wydatki poniesione po 30 listopada 2004r. podlegają odliczeniu przy uwzględnieniu powyższej definicji jeżeli:
1.mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r., opublikowanym w Dzienniku Ustaw Nr 156, poz. 788 (art. 27a ust. 17 ustawy),
2.zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowodem tej wpłaty (art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy),
3.nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy)
4.dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 27a ust. 7 pkt 2 ustawy).

O ile przytoczone warunki zostaną spełnione łącznie, podatnikowi przysługuje prawo do odliczeń od podatku na zasadach określonych w art. 27a ust. 3 pkt 2, ust. 4, ust. 5, ust. 10 oraz ust. 15 ustawy z dnia 26.07.1991r.

Przy czym podkreślenia wymaga, iż ustawodawca nie uzależnił prawa do omawianej ulgi od innych warunków, niż wyżej wymienione. A to oznacza, iż poniesione przez podatnika wydatki - w tym również związane z nowo wybudowanym budynkiem mieszkalnym lub lokalem mieszkalnym w takim budynku, zajmowanymi przez podatnika na podstawie tytułu prawnego - mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej, jeżeli tylko spełnione zostaną wyżej omówione warunki. Zgodnie z powołanym rozporządzeniem Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego (odpowiednio lokalu mieszkalnego) obejmuje swym zakresem zakup armatury sanitarnej, kafli, parkietu, kuchenki gazowej i elektryczno-gazowej oraz zabudowę trwale umiejscowionych szaf wnękowych.

Zauważyć przy tym należy, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzują pojęcia tytułu prawnego, jednakże oczywistym jest, iż uprawnienie osoby do zajmowania danego lokalu musi być określone na podstawie stosownych przepisów prawnych.

Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa NSA za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego uważa się m.in.
§ akt własności budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego,
§ umowę najmu lub dzierżawy,
§ przydział lokalu (decyzja),
§ umowę użyczenia,
§ umowę podnajmu lub poddzierżawy,
§ bądź inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo do korzystania z lokalu mieszkalnego.

W sytuacji, gdy umowa przedwstępna zakupu nieruchomości zawierałaby klauzulę, na podstawie której sprzedający zobowiązuje się udostępnić budynek bezpośrednio po jego wybudowaniu, a przed ustanowieniem odrębnej własności ?to umowa ta stanowiłaby tytuł prawny, o którym mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W opisanym stanie faktycznym należy zatem przyjąć, iż prawo do zajęcia budynku mieszkalnego podatnicy nabędą dopiero po zakończeniu budowy budynku. Zatem dopiero od chwili oddania podatnikom budynku mieszkalnego do wykańczania i użytkowania tj. od 30 listopada 2004 r. posiadać będą oni tytuł prawny do budynku stanowiący jeden z warunków koniecznych uprawniających do odliczenia od podatku wydatków na cele mieszkaniowe w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej, o którym mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2001r.).

Od 1 stycznia 2002 roku przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują możliwość odliczania od dochodu faktycznie poniesionych w roku podatkowym wydatków na spłatę odsetek od jednego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika na sfinansowanie jednej inwestycji mającej na celu zaspokojenie jego własnych potrzeb mieszkaniowych. Nie ma żadnych ograniczeń czasowych jeśli chodzi o dokonywanie odliczeń, bowiem ulga przysługuje tak długo, jak długo spłacany jest kredyt.

Odpowiadając na pytanie jaki adres powinien być wpisany na fakturach Naczelnik tut. urzędu skarbowego informuje, iż przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym(Dz. U. Nr 27, poz.268 z późn. zm.) nie precyzują wyraźnie zagadnienia dotyczącego adresu . W myśl §35 ust.1 pkt 1 w/w rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, powinna zawierać co najmniej: imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy). Należy przez to rozumieć adres zamieszkania lub zameldowania.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika