1) Czy Wojskową Agencję Mieszkaniową można traktować jako Skarb Państwa? 2) Czy (...)
1) Czy Wojskową Agencję Mieszkaniową można traktować jako Skarb Państwa? 2) Czy Wojskowa Agencja Mieszkaniowa korzysta z całkowitego zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 14 i 15 ustawy z dnia 22 czerwca 1995r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. Nr 42, poz. 368 ze zm.), czy też na podstawie art. 8 pkt. 5 ustawy z dnia 8 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych ( Dz. U. Nr 86, poz. 959 ze zm.)? 3) Czy notariusz, jako płatnik, powinien pobrać podatek od czynności cywilnoprawnych w sytuacji, gdy Agencja ta sprzedaje budynki, budowle lub ich części będące towarami używanymi?
Należy zauważyć, że gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa oraz własność samorządu terytorialnego określa ustawa z dnia 21 sierpnia 1997r o gospodarce nieruchomościami ( Dz. U. Nr 46, poz. 543 z późn. zm.). Przyjąć zatem należy, iż w przypadku czynności dokonywanych przez Agencję w ramach gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, ma zastosowanie art. 2 ust. 1 lit. g ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z którym nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami.
Nowelizacja ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wprowadzona art. 143 pkt. 4 ustawy z dnia 13 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zmieniła brzmienie art. 2 pkt 4, zgodnie z którym nie podlegają podatkowi PCC czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego. Wobec wyłączenia przedmiotowego określonego w art. 2 pkt 1 lit. g ustawy o PCC nowelizacja w/w przepisu nie ma w omawianej sprawie znaczenia.
Zauważa się również, że art. 8 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 116, poz. 1203) wprowadza kolejne zmiany do cytowanej wyżej ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, poprzez dodanie w art. 2, po pkt 2, pkt-u 2a, który wskazuje wprost, że nie podlegają podatkowi umowy sprzedaży lokali mieszkalnych, których stroną jest Wojskowa Agencja Mieszkaniowa. Powyższy przepis zacznie obowązywać od dnia 1 lipca 2004r.
Natomiast ustawa z dnia 30 maja 1996r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. Nr 90, poz. 405 z późn. zm.) określa zadania Agencji Mienia Wojskowego w zakresie gospodarowania, utrzymywania, uporządkowania stanu prawnego i prowadzenia ewidencji mienia przekazanego jej przez Skarb Państwa w trybie art. 19 wymienionej ustawy. Nieruchomości przekazane Agencji zostają tym samym wykreślone z ewidencji zasobu nieruchomości Skarbu Państwa. W związku z tym zasadne jest bezpośrednie wskazanie przez ustawodawcę, że nie pobiera się opłaty skarbowej i podatku od czynności cywilnoprawnych w sprawach w których stroną jest Agencja Mienia Wojskowego (art. 31 ust. 1 ustawy).