Czy dostawa preparatów o następujących symbolach PKWiU podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości (...)

Czy dostawa preparatów o następujących symbolach PKWiU podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 3%?:PKWiU 24.20.14-30.20 , 24.20.14-50.00 , 24.20.14-90.00 , 24.20.14-30.10

Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce po zapoznaniu się z wnioskiem s.c. X NIP......... z siedzibą w Poznaniu, ul. ........, z dnia 05.01.2006 r. ( data wpływu do tut. Urzędu 09.01.2006 r. ) postanawia uznać za prawidłowe stanowisko Spółki wyrażające się w twierdzeniu, iż dostawa preparatów: -Licosil Taby 2, Licosil Taby Cip, Licosil Farm, oznaczonych symbolem PKWiU 24.20.14-30.20, tj. koncentraty środków odkażających na bazie czwartorzędowych soli amonowych,-Licosil Chloro, Licosil Chloro Cip, oznaczonych symbolem PKWiU 24.20.14-50.00, tj. środki odkażające na bazie związków chlorowcowanych, -Sanitoral, Sanitoral Plus, Desitpla, Licosil Bio, oznaczonych symbolem PKWiU 24.20.14-90.00, tj. preparaty odkażające pozostałe,-Licosil Septic, oznaczony symbolem PKWiU 24.20.14-30.10, tj. środki odkażające na bazie czwartorzędowych soli amonowych ( preparat użytkowy )podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 3%, jeżeli nie są one wyrobami chemii gospodarczej.

Porady prawne

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 09.01.2006 r. s.c. X NIP ........... z siedzibą w Poznaniu, ul. ..... złożyła w tut. Urzędzie wniosek zawarty w piśmie z dnia 05.01.2006 r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej wysokości stawki podatku VAT stosowanej przy dostawie następujących preparatów :-Licosil Taby 2, Licosil Taby Cip, Licosil Farm, oznaczonych symbolem PKWiU 24.20.14-30.20, tj. koncentraty środków odkażających na bazie czwartorzędowych soli amoniowych,-Licosil Septic, oznaczony symbolem PKWiU 24.20.14-30.10, tj. środki odkażające na bazie czwartorzędowych soli amoniowych ( preparaty użytkowe )-Licosil Chloro, Licosil Chloro Cip, oznaczonych symbolem PKWiU 24.20.14-50.00, tj. środki odkażające na bazie związków chlorowcowanych, -Sanitoral, Sanitoral Plus, Desitola, Licosil Bio, oznaczonych symbolem PKWiU 24.20.14-90.00, tj. preparaty odkażające pozostałe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż ww. preparaty przeznaczone są jedynie do zastosowań profesjonalnych, tj. dla fachowych ekip oraz przemysłu na potrzeby własne, tj. do dezynfekcji pomieszczeń, urządzeń, rąk pracowników np. w zakładach spożywczych.Spółka twierdzi, iż dostawa preparatów, o których mowa wyżej, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 3%.

Jednocześnie wnioskująca Spółka wskazuje, iż w dniu 20.04.2005 r. występowała już do tut. organu podatkowego z zapytaniem dotyczącym wysokości stawki podatku VAT przy dostawie preparatu Licosil 03 oznaczonego symbolem PKWiU 24.20.14-90.00. tj. preparaty odkażające pozostałe. Tut. organ podatkowy pismem nr TP/443-50/05 z dnia 13.07.2005 r. udzielił Spółce odpowiedzi w przedmiotowej sprawie, z której wynikało, iż dostawa preparatu, o którym mowa wyżej, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 3% stawce podatku VAT, jeżeli nie jest on wyrobem chemii gospodarczej.

Spółka twierdzi, iż przy braku ustawowej definicji pojęcia ' wyroby chemii gospodarczej' należy posługiwać się zwyczajowo stosowanym w handlu znaczeniem tego wyrażenia, jakim określa się mydła, płyny do mycia naczyń itp. czyli wyroby stosowane głównie w domach do mycia i czyszczenia.Jednocześnie Podatnik prosi o wskazanie organu właściwego do dokonania zaklasyfikowania określonych produktów do wyrobów 'chemii gospodarczej', bez czego niemożliwe jest określenie właściwej stawki podatku VAT przy dostawie tych towarów. Zdaniem Spółki organem takim jest urząd skarbowy, gdyż pojęcie ' wyroby chemii gospodarczej' pojawia się w prawie podatkowym.

Ustosunkowując się do stanowiska Spółki wynikającego z przedstawionego stanu faktycznego, tut. organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zasady opodatkowania, przedmiot opodatkowania oraz stawki podatku od towarów i usług określają przepisy ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) zwanej dalej w skrócie 'ustawą o ptu' lub ustawą o VAT oraz przepisy wykonawcze do ww. ustawy, tj. m.in. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm. ).I tak zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o ptu opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W przypadku dostawy towarów na terytorium kraju, przy ustalaniu stawek podatku od towarów i usług, w świetle obowiązujących obecnie przepisów ustawy o ptu należy brać przede wszystkim pod uwagę klasyfikacje statystyczne PKWiU służące identyfikacji towarów podlegających temu podatkowi.

Przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 06.04.2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ( PKWiU ) ( Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844 ze zm. ) nakazują stosowanie do celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ( PKWiU ). I tak w odniesieniu do towarów oznaczonych obecnie symbolami: - PKWiU 24.20.14-30.20, tj. koncentraty środków odkażających na bazie czwartorzędowych soli amoniowych,- PKWiU 24.20.14-30.10, tj. środki odkażające na bazie czwartorzędowych soli amoniowych ( preparaty użytkowe ),- PKWiU 24.20.14-50.00, tj. środki odkażające na bazie związków chlorowcowanych, - PKWiU 24.20.14-90.00, tj. preparaty odkażające pozostałe,wymienionych w poz. 58 załącznika nr 6 do ww. ustawy o VAT wśród towarów oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.2, tj. pestycydy i inne środki agrochemiczne, z wyłączeniem wyrobów chemii gospodarczej ( PKWiU ex 24.20.14 ), na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług , w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30.04.2008 r. stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 3%.

Natomiast od dnia 01.05.2008 r. ( wg aktualnie obowiązujących przepisów ustawy o VAT ) towary, o których mowa wyżej, tj. towary oznaczone symbolami:-PKWiU 24.20.14-30.20, tj. koncentraty środków odkażających na bazie czwartorzędowych soli amoniowych,-PKWiU 24.20.14-30.10, tj. środki odkażające na bazie czwartorzędowych soli amoniowych ( preparaty użytkowe ),-PKWiU 24.20.14-50.00, tj. środki odkażające na bazie związków chlorowcowanych, -PKWiU 24.20.14-90.00, tj. preparaty odkażające pozostałe,jako wymienione w poz. 62 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT wśród towarów oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.2, tj. pestycydy i inne środki agrochemiczne z wyłączeniem wyrobów chemii gospodarczej ( PKWiU ex 24.20.14 ), na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o ptu będą podlegały opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.

Zatem jeżeli preparaty o nazwie Licosil Taby 2, Licosil Taby Cip, Licosil Farm mieściłyby się w grupowaniu PKWiU 24.20.14-30.20, tj. koncentraty środków odkażających na bazie czwartorzędowych soli amoniowych, preparat o nazwie Licosil Septic mieściłby się w grupowaniu PKWiU 24.

20.14-30.10, tj. środki odkażające na bazie czwartorzędowych soli amoniowych ( preparaty użytkowe ), preparaty o nazwie Licosil Chloro, Licosil Chloro Cip mieściłyby się w grupowaniu PKWiU 24.20.14-50.00, tj. środki odkażające na bazie związków chlorowcowanych, a preparaty Sanitoral, Sanitoral Plus, Desitola, Licosil Bio mieściłyby się w grupowaniu PKWiU 24.20.14-90.00, tj. preparaty odkażające pozostałe i jednocześnie wszystkie wymienione wyżej preparaty nie byłyby wyrobami chemii gospodarczej, to do dnia 30.04.2008 r. ich dostawa podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 3%, a od dnia 01.05.2008 r. - w wysokości 7%.

Jednocześnie tut. organ podatkowy wskazuje, iż zgodnie z art. 14a§1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ) , na pisemny wniosek podatnika, płatnika i inkasenta, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz ( prezydent miasta ), starosta albo marszałek województwa, ma obowiązek udzielania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Powyższe oznacza, że organy podatkowe dokonują oceny stanu faktycznego w trybie art. 14a§1 ustawy Ordynacja podatkowa jedynie w odniesieniu do przepisów prawa podatkowego.

Przepisy prawa podatkowego nie definiują natomiast pojęcia ' wyroby chemii gospodarczej. Tym samym tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do udzielenia interpretacji w zakresie zakwalifikowania towarów będących przedmiotem zapytania, tj. preparatów : Licosil Taby 2, Licosil Taby Cip, Licosil Farm, Licosil Septic, Licosil Chloro, Licosil Chloro Cip, Sanitoral, Sanitoral Plus, Desitola, Licosil Bio do wyrobów chemii gospodarczej.Organy podatkowe muszą bowiem, zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa przestrzegać z urzędu swojej właściwości rzeczowej.

Zasadą jest natomiast, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty ( wyroby, usługi ), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. Jednakże w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu, usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego i wydanie opinii interpretacyjnych do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź ( tel. 0426839100 ).

Jednocześnie tut. organ podatkowy wskazuje, iż organem właściwym do zaklasyfikowania preparatów , o których mowa w piśmie z dnia 05.01.2006 r. do wyrobów chemii gospodarczej są organy statystyczne.W Systematycznym Wykazie Wyrobów, wydanie IV ( SWW-IV ) wprowadzonym Zarządzeniem Nr 7 Prezesa GUS z dnia 26.02.1990 r. ( Dz. Urz. GUS Nr 3, poz. 11 ze zm. ), wydanym na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26.02.1982 r. o statystyce państwowej ( Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221 ze zm. ) zostały wyszczególnione wyroby zaliczone do gałęzi SWW-13 Wyroby przemysłu chemicznego-część II, w której mieściły się wyroby z podbranży SWW-1323 'Wyroby chemii gospodarczej', obejmującej wyroby należące do właściwego grupowania. < Systematyczny Wykaz Wyrobów dla celów poboru podatku od towarów i usług był stosowany do dnia wejścia w życie ustawy z dnia 04.12.2002 r. zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, ustawę o oznaczaniu wyrobów znakami skarbowymi akcyzy oraz ustawę - Kodeks karny skarbowy ( Dz. U. z 2002 r. Nr 213, poz. 1803 ), tj. do dnia 31.12.2002 r. >.

Powyższe oznacza, że organy statystyczne w opracowywanych przez siebie klasyfikacjach w zakresie przynależności danego wyrobu do określonego grupowania stosowały pojęcie ' wyroby chemii gospodarczej'. Organy podatkowe natomiast określając stawkę podatku od towarów i usług w prawidłowej wysokości opierają się na klasyfikacjach wydanych przez organy statystyczne.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji. Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika we wniosku z dnia 05.01.2006 r. ( data wpływu do tut. Urzędu 09.01.2006 r. ) i stanu prawnego obowiązującego na dzień jej wydania, a traci ważność w przypadku jej zmiany albo uchylenia przez organ odwoławczy lub z dniem zmiany przepisów w tym zakresie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika