Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych i spedycyjnych. W okresie (...)

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych i spedycyjnych. W okresie do dnia 30.04.2004 r. w trakcie przewożenia papierosów zamoczeniu uległ przewożony towar. Podatnik zobowiązany jest do zapłaty odszkodowania właścicielowi uszkodzonego towaru. Czy właściciel towaru powinien Podatnika obciążyć wartością netto uszkodzonego towaru, czy wartością brutto (tj. wraz z podatkiem VAT) na podstawie faktury VAT, czy też noty księgowej?

Podstawowe regulacje dotyczące zasad odpowiedzialności oraz ustalania wysokości odszkodowania zawarte są w kodeksie cywilnym, który wyróżnia m.in. odpowiedzialność wynikającą zwykle z umowy łączącej strony. Zarówno w obowiązującej do dnia 30.04.2004 r. ustawie z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym , jak i w przepisach wykonawczych do ww. ustawy brak było uregulowań dotyczących kwestii rozliczania odszkodowań za szkody wyrządzone przez kontrahentów transakcji gospodarczych. Przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nakładały jednakże na podatników obowiązek prawidłowego zdefiniowania wykonywanych czynności oraz prawidłowego ich opodatkowania. Zgodnie z art.2 ww. ustawy z dnia 8.01.1993 r. opodatkowaniu podatkiem VAT podlegały co do zasady sprzedaż towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Wypłata odszkodowania nie jest czynnością wymienioną w art.2 cyt. ustawy, a jedynie formą zadośćuczynienia stronie za straty, które poniosła w wyniku zdarzeń losowych, bądź niezgodnych z umową działań kontrahenta. Skoro zatem na rzecz podmiotu wypłacającego odszkodowanie nie zostało wykonane żadne świadczenie (sprzedaż towarów , świadczenie usług), to nie można mówić o czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Fakturami VAT dokumentuje się natomiast jedynie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (por. art.32 ww. ustawy). Do czynności nie podlegających opodatkowaniu tym podatkiem nie stosuje się przepisów cytowanej ustawy, również w zakresie ich dokumentowania. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego jednoznacznie wynika , że wypłata przez Podatnika kwot należnych firmie X za uszkodzenie przewożonego towaru nie jest wypłatą wynagrodzenia za wykonaną usługę transportową, ale odszkodowaniem za wyrządzoną szkodę w składnikach majątku.

Porady prawne

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika, tutejszy organ podatkowy podziela stanowisko Podatnika, iż otrzymanie odszkodowania nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a tym samym nie powinno być dokumentowane fakturą VAT. Powyższe wynika jednakże z faktu, iż otrzymanie odszkodowania nie jest czynnością wymienioną w art.2 ustawy z dnia 8.01.1993 r. o ptu.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika