Wątpliwości budzi moment zaliczenia ww dofinansowania z PFRON do przychodów podatkowych oraz sposób (...)

Wątpliwości budzi moment zaliczenia ww dofinansowania z PFRON do przychodów podatkowych oraz sposób zaewidencjonowania zwrotu nadpłaty do PFRON z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Na podstawie art.14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ?Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21 listopada 2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie momentu zaliczenia do przychodów podatkowych dofinansowania z PFRON wynagrodzeń osób niepełnosprawnych

stwierdzam, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do momentu powstania przychodu i nieprawidłowe w odniesieniu do sposobu ewidencjonowania zwrotu nadpłaty do PFRON

UZASADNIENIE

Porady prawne

Stan faktyczny: ..... od sierpnia 2006 roku uzyskuje wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych na poziomie powyżej 6 %. Daje to Firmie możliwość skorzystania z dofinansowania do wynagrodzeń tych pracowników zgodnie z art. 26 a ust.2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnieniu osób niepełnosprawnych .Dofinansowanie to spółka otrzymuje raz na dwa miesiące po zakończonych dwóch miesiącach , tzn. za wrzesień i październik w listopadzie , listopadzie za listopad i grudzień pod koniec stycznia .Jest ono wypłacane w formie ryczałtu , który należy rozliczyć do 15 lutego roku następującego po roku sprawozdawczym i zwrócić nadwyżkę na konto PFRON (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 maja 2004r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy przedsiębiorcom zatrudniającym osoby niepełnosprawne) .

Pytanie: Wątpliwości budzi moment zaliczenia ww dofinansowania z PFRON do przychodów podatkowych oraz sposób zaewidencjonowania zwrotu nadpłaty do PFRON z punku widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Własne stanowisko :

.......... prezentuje stanowisko , iż momentem zaliczenia dofinansowania z PFRON do przychodów podatkowych jest dzień wpływu środków na rachunek bankowy Przedsiębiorstwa .Natomiast wartość zwrotu nadpłaty należy zaewidencjonować na pomniejszenie przychodów do opodatkowania w momencie zwrotu , tj. w miesiącu lutym roku następującego po okresie sprawozdawczym .

Działając w oparciu o art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa w odniesieniu do zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Człuchowie uznaje stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe w odniesieniu do momentu powstania przychodu i nieprawidłowe w odniesieniu do sposobu ewidencjonowania zwrotu nadpłaty do PFRON .

W świetle art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe. Zgodnie z powyższym przepisem otrzymane przez pracodawcę, dofinansowanie do wynagrodzenia oraz niektórych składek ZUS pracowników niepełnosprawnych stanowi przychód podatkowy z chwilą uznania rachunku bankowego Spółki.

Powyższe oznacza, że z dniem otrzymania refundacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych stanowi ona przychód podatkowy.

Przychody z dotacji, dopłat i subwencji (w tym z PFRON) powstają w oparciu o przepis art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, a więc w momencie otrzymania pieniędzy. Tym samym jakiekolwiek pomniejszenie powstałego w ten sposób przychodu może nastąpić jedynie w momencie zwrotu nienależnych dopłat do PFRON. Mając jednak na uwadze, iż wypłacane zaliczkowo dopłaty nie są świadczeniem samoistnym, a wynikają z faktu ponoszenia podwyższonych kosztów wynagrodzeń (i ich pochodnych) w konkretnym okresie rozrachunkowym, za zasadne należy uznać, że pomniejszeniu ulegną przychody tego roku, za który rozliczane są zaliczki.

Należy przy tym zaznaczyć, iż możliwość dokonania powyżej opisanych zmian podstawy opodatkowania w zeznaniu rocznym CIT-8 uzależniona jest od faktycznego zwrotu nienależnych dopłat.

Zgodnie z powołaną przez podatnika treścią rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 maja 2004 roku w sprawie szczegółowych warunków udzielenia pomocy przedsiębiorcom zatrudniającym osoby niepełnosprawne (Dz. U. Nr 114 poz. 1194 z późn. zm.) podmiot, który uzyskał pomoc w kwocie wyższej od należnej obowiązany jest do jej zwrotu w terminie do dnia 15 lutego następnego roku. W tym samym terminie podmiot korzystający z pomocy składa ?informację o wysokości faktycznie poniesionych przez przedsiębiorcę w okresie sprawozdawczym podwyższonych kosztów zatrudniania osób niepełnosprawnych?, która jest podstawą do ustalenia wysokości zwrotu.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika