Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zakup biletów do teatru dla pracowników (...)

Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zakup biletów do teatru dla pracowników i emerytów (byłych pracowników), sfinansowany z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych?

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kołobrzegu, na pisemne zapytanie płatnika udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje:

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że w kwietniu 2004 r. zakupił dla pracowników, oraz emerytów (byłych pracowników) bilety na spektakl teatralny. Bilety zostały w całości sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Od kwoty świadczenia naliczono i odprowadzono zaliczkę na podatek dochodowy, na rachunek Urzędu Skarbowego. Zaliczkę na podatek dochodowy pobrano w wysokości:

  • od pracowników - 19 % wartości,
  • od emerytów - 10 % wartości.

Na tle takich okoliczności faktycznych wnoszący zapytanie formułuje stanowisko, iż przepisy prawa podatkowego skutkują opodatkowaniem wartości przekazanych pracownikom i emerytom świadczeń rzeczowych, gdyż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenia te powyżej kwoty 380 zł nie są objęte zwolnieniem przedmiotowym.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kołobrzegu stwierdza, że stanowisko to jest prawidłowe , w przypadku opodatkowania świadczeń otrzymanych przez pracowników i nieprawidłowe w przypadku opodatkowania świadczeń otrzymywanych przez emerytów.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 9 ust. 1, art. 11 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 38 i 67, art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zwanej dalej ?ustawą? - opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Definicję dochodu zawiera ust. 2 tego artykułu, zgodnie z którym dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym.

Ogólnie obowiązuje więc zasada, że wszelkie świadczenia, które nie zostały wprost zwolnione od podatku dochodowego stanowią przychód podlegający opodatkowaniu.

Zgodnie z ogólną definicją przychodu zawartą w art. 11 ust. 1 ustawy przychodami (...) są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Specyfikę przychodu ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych reguluje art. 12 ust.

1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem za przychód ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenie zasadnicze, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się więc każde świadczenie, które zostało otrzymane w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z danym pracodawcą. Podana definicja przychodów ze stosunku pracy określa bowiem, iż do przychodów pracownika zalicza się zarówno świadczenia pieniężne, jak i niepieniężne. Zatem przychodami ze stosunku pracy będą zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, wartość pieniężna świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych

Odstępstwem od generalnej zasady opodatkowania wszelkich otrzymanych świadczeń jest art. 21 ustawy zawierający katalog zwolnień przedmiotowych. Uregulowania zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy zawierają zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym niektórych świadczeń otrzymanych przez pracowników z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowym świadczeniem nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Zgodnie z powyższym ze zwolnienia korzysta - w limitowanej wysokości - wartość biletów na imprezy kulturalne (np. bilety do teatru), jeżeli ich zakup został w całości sfinansowany ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Natomiast jeżeli w roku podatkowym wartość wszystkich otrzymanych przez pracownika świadczeń rzeczowych przekroczy kwotę 380 zł, wówczas od nadwyżki ponad tę kwotę płatnik zobowiązany jest pobrać zaliczkę na podatek dochodowy.

Natomiast art. 30 ustawy reguluje opodatkowanie w formie zryczałtowanej niektórych dochodów uzyskanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy od uzyskiwanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów i rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10 % należności.

Analizując powyższy przepis należy zwrócić uwagę na zastrzeżenie odnoszące się do przepisów zawartych w katalogu zwolnień przedmiotowych dotyczących świadczeń rzeczowych i ekwiwalentów pieniężnych otrzymywanych przez emerytów i rencistów. Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Na podstawie wyżej wymienionego przepisu zwolnieniem z opodatkowania objęte zostały świadczenia rzeczowe (lub ich ekwiwalenty pieniężne) o wartości nie przekraczającej 2.280 zł, przyznane przez były zakład pracy emerytom i rencistom w związku z uprzednio łączącym ich z tym zakładem stosunkiem pracy.

W związku z powyższym wydawane w 2004 r. emerytom lub rencistom bilety na imprezy kulturalne (sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych), są na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy wolne od podatku dochodowego, do kwoty nie przekraczającej 2.280 zł. Natomiast, jeżeli w roku podatkowym wartość świadczeń rzeczowych, w tym również bonów, talonów i innych znaków uprawniających do wymiany na towar lub usługę (bądź też otrzymywanych ekwiwalentów pieniężnych w zamian tych świadczeń) przekroczy kwotę 2.280 zł, wówczas od nadwyżki ponad tę kwotę płatnik zobowiązany jest pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % wartości tych świadczeń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika