Spółka X w miesiącu maju 2004 r. sprowadziła z Danii używane środki transportu ? naczepę Schmitz (...)

Spółka X w miesiącu maju 2004 r. sprowadziła z Danii używane środki transportu ? naczepę Schmitz oraz samochód Scania. Zakup tychże środków transportu potwierdzają dwie faktury zakupu: faktura na zakup naczepy od kontrahenta, który posługuje się numerem identyfikacyjnym DK a transakcja jest określona jako sprzedaż 0% oraz faktura na zakup ciągnika siodłowego wystawiona przez kontrahenta posługującego się numerem identyfikacyjnym DK, ale przy sprzedaży nie wyodrębniono stawki podatku VAT. Spółka zwraca się z zapytaniem, czy w takiej sytuacji odprowadza podatek VAT od sprowadzonych środków transportu i, jeśli tak, to czy odprowadza podatek VAT od zakupu środka transportu, przy którego zakupie nie wyodrębniono stawki podatku VAT.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. Art. 9 ust. 1 stanowi, iż przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Przepis ten stosuje się pod warunkiem, że nabywcą i dostawcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć nabywcy czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika ? art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. a i pkt 2 w/w ustawy. Art. 17 ust. 1 pkt. 3 stanowi, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 20 ust. 5, powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

Porady prawne

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu ? art. 25 ust. 1 w/w ustawy.

Zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy VAT czynni przed dokonaniem pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów są obowiązani do zawiadomienia naczelnika właściwego urzędu skarbowego o tym zamiarze. Zawiadomienie to będzie podstawą do zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT UE. Ustęp 10 zaś stanowi, iż podmioty, o których mowa w ust. 1, zarejestrowane jako podatnicy VAT UE, są obowiązane do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL.

Z przedstawionego przez spółkę stanu faktycznego oraz załączonych dokumentów tj. faktur zakupu oraz ich tłumaczenie na język polski wynika, iż faktura na zakup trzyosiowej naczepy do ciągnika siodłowego zawiera cenę 9.400 euro i kwotę VAT 0%, natomiast faktura wystawiona na używany ciągnik siodłowy zawiera cenę 23.500 euro, zapis ? zwolniono od podatku VAT, eksport (z faktury tej nie wynika jednoznacznie jakoby nabycie ciągnika było na szczególnych zasadach w zakresie marży stosowanych do towarów używanych).

Obie faktury zawierają Numery VAT Unii Europejskiej: sprzedawcy z Danii Nr DK + 8 cyfr i nabywcy polskiego zarejestrowanego w kraju podatnika VAT dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowej (tj. Spółki X) z przedrostkiem PL + 10 cyfr. Oznacza to, iż nabycie powyższych używanych środków transportu uważa się za nabycie wewnątrzwspólnotowe podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stawka właściwa dla opodatkowania podatkiem VAT na ten towar w kraju wynosi 22%.

Zgodnie z art. 31 ust. 1 w/w ustawy podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest zobowiązany zapłacić. Kwota należnego podatku wyliczona z tego tytułu przez podatnika, stanowi ? co do zasady - podatek naliczony, zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 2 w/w ustawy. Podatnik powinien wystawić tzw. wewnętrzną fakturę VAT (art. 106 ust. 7 ustawy o VAT). Zasady wystawiania faktur wewnętrznych określa § 28 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie m. in. zasad wystawiania faktur ( Dz. U. z 2004 r. nr 97, poz. 971).

Reasumując, spółka powinna zapłacić podatek VAT od nabycia obu środków transportu. Ponadto zgodnie z art. 103 ust. 4 spółka powinna przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z ustalonym wzorem informację o nabywanych środkach transportu. Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika