Prowadzę działalność gospodarczą i pobieram zaliczki na poczet sprzedaży od klientów. W jaki sposób (...)

Prowadzę działalność gospodarczą i pobieram zaliczki na poczet sprzedaży od klientów. W jaki sposób rozliczać i dokumentować otrzymane zaliczki?

Zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. W związku z tym każda zaliczka otrzymana przez podatnika podlega opodatkowaniu, niezależnie od jej wysokości. Zawsze więc w takiej sytuacji trzeba wystawić fakturę zaliczkową z podziałem na stawki podatkowe.Po realizacji zamówienia należy wystawić fakturę końcową, rozliczając w niej otrzymane wcześniej zaliczki.Szczegółowe zasady wystawiania faktur dokumentujących pobrane zaliczki określone zostały w § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

Porady prawne


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika