Jaką stawką należy opodatkować dotacje przeznaczone na cele charytatywne (usługi opiekuńcze, utrzymanie (...)

Jaką stawką należy opodatkować dotacje przeznaczone na cele charytatywne (usługi opiekuńcze, utrzymanie bezdomnych, prowadzenie magazynu darów, dożywianie dzieci) oraz darowizny rzeczowe przeznaczone na cele charytatywne?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach na podstawie art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia:

W zakresie darowizn rzeczowych dokonywanych dla ubogich a pochodzących ze zbiórek publicznych powołany w zapytaniu art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) dotyczący zwolnienia dostawy towarów używanych nie znajduje zastosowania, ponieważ zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy przez towary używane rozumie się pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku. Należy natomiast uwzględnić § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Min. Fin. z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę towarów, z wyłączeniem towarów wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257), dokonywaną przez organizacje pożytku publicznego, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873), jeżeli towary te zostały nabyte przez te organizacje:

Porady prawne
  1. jako darowizny rzeczowe pochodzące ze zbiórek publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 15 marca 1933r. o zbiórkach publicznych (Dz. U. Nr 22, poz. 162 z późn. zm.),
  2. za środki pieniężne pozyskane ze zbiórek, o których mowa w przepisach wymienionych w lit a)

  3. - z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Zgodnie z § 8 ust. 2 cyt. rozporządzenia zwolnień, o których mowa w ust. 1 pkt 3 nie stosuje się:

  1. do pozostałej działalności, niezaliczonej do działalności pożytku publicznego, wyodrębnionej na podstawie art. 21 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  2. jeżeli organizacja pożytku publicznego narusza warunki lub zasady działania określone w ustawie wymienionej w pkt 1.

Zgodnie z § 8 ust. 3 cyt. rozporządzenia zwolnienie obowiązuje w odniesieniu do towarów:

  1. których wartość rynkowa uwzględniająca podatek przekracza 2.000 zł ? wyłącznie w przypadku, gdy organizacja pożytku publicznego posiada dokumentację pozwalającą na identyfikację darczyńcy i potwierdzającą dokonanie darowizny, a w przypadku darowizny z terytorium państwa trzeciego posiada dodatkowo dokument celny, z którego wynika, że import tych towarów nie korzystał ze zwolnień, o których mowa w art. 81 ustawy;
  2. pod warunkiem, że nabycie przez organizacje pożytku publicznego zostało udokumentowane posiadaną fakturą lub dokumentem celnym potwierdzającym, że import towarów nie korzystał ze zwolnień, o których mowa w art. 81 ustawy.

Od 1 maja 2004r. stosownie do regulacji zawartej w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) obrotem, a tym samym podstawą opodatkowania jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług ? otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny tzw. dotację przedmiotową ? tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi. .Aby jednak objąć opodatkowaniem tj. przyporządkować stawkę podatku VAT takim dotacjom koniecznym jest stwierdzenie, że finansowanie to ma bezpośredni związek z ceną konkretnych dostaw lub świadczeń. Oznacza to, że otrzymane dotacje subwencje i dopłaty związane z daną czynnością podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zaś stawka podatku VAT uzależniona jest od tego jaką stawką opodatkowany jest dany towar lub usługa. Jeżeli jednak taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie niezidentyfikowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Dofinansowanie nie związane bezpośrednio z dostawą towarów lub też świadczeniem usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika