Czy skup złomu (koszty zakupu) od osób fizycznych należy dokumentować dowodami imiennymi zakupu? (...)

Czy skup złomu (koszty zakupu) od osób fizycznych należy dokumentować dowodami imiennymi zakupu? Jak prawidłowo i rzetelnie nalezy ewidencjonować skupy złomu od osób fizycznych?

Działając na podstawie art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U, nr 137 poz.926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Żarach w odpowiedzi na Pana pismo z dnia 20.05.2004 r. uzupełnione pismem z dnia 03.06.2004 r. (data wpływu 04.06.2004 r.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, uprzejmie wyjaśnia:

Z treści pism wynika, że od marca 2004 r. prowadzi Pan skup złomu i w związku z tym prosi Pan o wyjaśnienie, czy skup złomu (koszty zakupu) od osób fizycznych należy dokumentować dowodami imiennymi zakupu oraz jak prawidłowo i rzetelnie ewidencjonować skup złomu Jednocześnie informuje Pan, że założył ewidencję, która jest zbroszurowana i ma kolejno ponumerowane kartki oraz jest przechowywana na miejscu skupu złomu. Ewidencja ta zawiera następujące dane: nr kolejny wpisu, datę zakupu, ilość zakupu, cenę zakupu, wydatkowaną kwotę, podsumowanie dzienne ilości zakupów oraz podsumowanie dzienne kosztu zakupu.

Porady prawne

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Żarach w oparciu o przedstawiony stan faktyczny informuje, że sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz warunki, jakim powinny odpowiadać zarówno księga, jak i dowody będące podstawą zapisów w księdze określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152 poz. 1475 ze zm.) - na podstawie posiadanych danych ustalono, że działalność opodatkowana jest według skali progresywnej tj. na zasadach ogólnych.

Zgodnie § 26 cytowanego rozporządzenia zapisy w księdze dotyczące wydatków (kosztów) są dokonywane na podstawie dowodów, o których mowa w § 12-16.

W myśl §14 ust.1 i ust. 2 pkt 6 cytowanego rozporządzenia na udokumentowanie zapisów w księdze dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie - nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku). Dowody te mogą dotyczyć między innymi zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych. Należy przy tym pamiętać, że dowody wewnętrzne stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem, powinny być sporządzone w sposób określony przepisem § 12 ust. 3 pkt 2 cytowanego rozporządzenia.

W związku z powyższym dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych skup złomu, zgodnie z punktem 10 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, należy wpisać w kolumnie 10 księgi 'zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu'. Rozporządzenie nieprzewiduje innej formy ewidencjonowania zakupów towarów handlowych.

Zgodnie natomiast art.10 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 86 poz. 959 ze zm.

) płatnikami tego podatku są nabywcy rzeczy - od umów sprzedaży, jeżeli nabywca kupuje te rzeczy do przerobu lub sprzedaży. Na płatników został nałożony obowiązek prowadzenia rejestru podatku od czynności cywilnoprawnych. Na każdy rok podatkowy powinien być założony odrębny rejestr, którego karty powinny być ponumerowane, Dane jakie powinny się znaleźć w rejestrze i sposób jego prowadzenia określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad poboru podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 108 poz. 1153 ze zm.). Nabywcy rzeczy przeznaczonych do przerobu lub sprzedaży jako płatnicy pobierają, przy wypłacie należności za nabyte rzeczy, podatek gotówką lub bezgotówkowe (§ 6 ust. 1). Płatnicy ci są obowiązani zamieszczać na dokumentach stwierdzających dokonanie czynności cywilnoprawnej adnotację o pobraniu podatku, ze wskazaniem kwoty podatku i pozycji rejestru, pod którą kwota ta została wpisana (§ 6 ust. 2), Rejestr powinien zawierać następujące rubryki: liczbę porządkową, datę wpisania do rejestru dokumentu stwierdzającego dokonanie czynności cywilnoprawnej, datę i numer dokumentu, imię i nazwisko albo nazwę lub firmę, numer identyfikacji podatkowej oraz miejsce zamieszkania (siedzibę) sprzedawcy, kwotę należności, stawkę podatku, kwotę pobranego podatku oraz uwagi (§ 6 ust. 3).

Zgodnie natomiast art.10 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 86 poz. 959 ze zm.) płatnikami tego podatku są nabywcy rzeczy:

- od umów sprzedaży, jeżeli nabywca kupuje te rzeczy do przerobu lub sprzedaży. Na płatników został nałożony obowiązek prowadzenia rejestru podatku od czynności cywilnoprawnych. Na każdy rok podatkowy powinien być założony odrębny rejestr, którego karty powinny być ponumerowane. Dane jakie powinny się znaleźć w rejestrze i sposób jego prowadzenia określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad poboru podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 108 poz. 1153 ze zm.). Nabywcy rzeczy przeznaczonych do przerobu lub sprzedaży jako płatnicy pobierają, przy wypłacie należności za nabyte rzeczy, podatek gotówką lub bezgotówkowe (§ 6 ust. 1), Płatnicy ci są obowiązani zamieszczać na dokumentach stwierdzających dokonanie czynności cywilnoprawnej adnotację o pobraniu podatku, ze wskazaniem kwoty podatku i pozycji rejestru, pod którą kwota ta została wpisana (§ 6 ust. 2). Rejestr powinien zawierać następujące rubryki: liczbę porządkową, datę wpisania do rejestru dokumentu stwierdzającego dokonanie czynności cywilnoprawnej, datę i numer dokumentu, imię i nazwisko albo nazwę lub firmę, numer identyfikacji podatkowej oraz miejsce zamieszkania (siedzibę) sprzedawcy, kwotę należności, stawkę podatku, kwotę pobranego podatku oraz uwagi (§ 6 ust. 3).

Jeżeli czynność cywilnoprawna nie podlega podatkowi lub jest zwolniona od podatku, wypełnić należy następujące rubryki rejestru; liczbę porządkową, datę wpisania do rejestru dokumentu stwierdzającego dokonanie czynności cywilnoprawnej, datę i numer dokumentu, imię i nazwisko albo nazwę lub firmę strony (stron) czynności cywilnoprawnej, numer identyfikacji podatkowej oraz miejsce zamieszkania (siedzibę) strony (stron) czynności cywilnoprawnej, a w rubryce 'uwagi' - podstawę prawną niepobrania podatku (§ 4 ust. 1 pkt 2 i 3).

Kwoty podatku pobranego w każdym miesiącu, za jaki dokonywane jest rozliczenie podatku 2 organem podatkowym wpisane w rejestrze powinny być podsumowane (§ 4 ust. 1 pkt 4), Podatek natomiast przekazany w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym go pobrano (§ 4 ust. 1 pkt 5), Ponadto w rubryce 'uwagi' należy odnotować kwotę podatku przekazanego na rachunek bankowy organu podatkowego, datę wpłaty i okres, którego wpłata dotyczy, oraz wskazywać podatnika, od którego podatek został pobrany (§ 4 ust. 1 pkt 6),

Płatnicy są obowiązani w terminach przekazania podatku sporządzić i przesłać właściwemu miejscowo organowi podatkowemu deklarację o należnościach wpłaconych przez płatnika z tytułu podatku (§4 ust. 2).

Niniejsza odpowiedź jest zgodna ze stanem prawnym w dniu jej udzielenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika