Czy przychód upadłego pracującego za wynagrodzeniem na podstawie postanowienia sądu jest przychodem (...)

Czy przychód upadłego pracującego za wynagrodzeniem na podstawie postanowienia sądu jest przychodem o którym mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych co skutkuje obowiązkiem poboru zaliczek na podatek dochodowy ?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sieradzu, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23.05.2005r., (wpływ do tut. organu podatkowego 25.05.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w ww. wniosku w zakresie zakwalifikowania wynagrodzenia upadłego do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Porady prawne

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż postanowieniem Sądu z dnia 04.12.2003r. Sąd zezwolił syndykowi masy upadłości na przyjęcie upadłego do pracy za wynagrodzeniem przy prowadzeniu przedsiębiorstwa. Na wykonanie prac przy prowadzeniu przedsiebiorstwa, polegajacych na kierowaniu budową parkingu osiedlowego w Z..., syndyk zawarł z upadłym umowę. Umowa zawarta została na czas określony terminem trwania umowy o budowę parkingu. Wynagrodzenie (jednorazowe) w wys. 2000 zł plus premia uznaniowa do 5000 zł za terminowe i bezusterkowe wykonanie całości prac, obciąża masę upadłości, a zasady jego wypłaty reguluje art. 204 Prawa upadłościowego.

Zdaniem syndyka, przychód upadłego pracujacego za wynagrodzeniem na podstawie Postanowienia Sądu reguluje art. 13 ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, co skutkuje potrąceniem zaliczki na podatek dochodowy i wystawieniem informacji PIT-8B.

Tutejszy organ podatkowy, po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego zauważa co następuje.

Zgodnie z art. 20 § 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 24 października 1934r. Prawo upadłościowe (Dz. U. z 1991r. Nr 118, poz. 512 ze zm.), które ma zastosowanie w niniejszej sprawie - na skutek upadłości, upadły traci z mocy samego prawa zarząd oraz możność korzystania i rozporządzania majątkiem należącym do niego w dniu ogłoszenia upadłości, jak też nabytym w drodze postępowania. Majątek ten stanowi masę upadłości. Syndyk obejmując zarząd nad majątkiem upadłego - zgodnie z art. 90 prawa upadłościowego działa w jego imieniu i na jego rachunek we wszystkich czynnościach prawnych. Na podstawie art. 98 prawa upadłościowego, syndyk z zezwolenia sedziego-komisarza może przyjać upadłego do pracy za wynagrodzeniem przy prowadzeniu przedsiębiorstwa.

Źródło przychodu wynikające z ww. umowy, nie stanowi działalności wykonywanej osobiście o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, za działalność wykonywaną osobiście uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym lub administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administarcji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów o których mowa w ust. 9. W wyżej przedstawionym przypadku zleceniodawcą czynności nie jest żaden z organów enumeratywnie wymienionych w art. 13 pkt 6. Umowę z upadłym, zgodnie z art. 98 prawa upadłościowego, zawiera syndyk. Fakt, iż czynności tej nie może dokonać bez zgody sędziego-komisarza, nie oznacza, iż zlecającym w tym przypadku jest sąd.

Z charakteru i warunków umowy zawartej pomiędzy syndykiem a upadłym wynika, iż przychody osiągnięte przez upadłego z ww. umowy należy zaliczyć do źródła przychodu o którym mowa w art. 13 ust. 8 ustawy, tj. do przychodów z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło (umów cywilnoprawnych uregulowanych w art. 734 i 627 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.)

Zasady opodatkowania ww. świadczeń oraz obowiązki syndyka masy upadłości w zakresie poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych reguluje art. 41 ust. 1. Zgodnie z ww. przepisem osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, a w tym przypadku działający w imieniu upadłego syndyk, od dokonanych wypłat należności, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 8 jest obowiązany jako płatnik pobierać zaliczki na podatek dochodwy w wysokosci 19 % należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których m,owa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b). Ponadto zgodnie z art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na płatniku ciąży obowiązek wystawienia i przesłania podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imiennej informacji o wysokości dochodu, sporządzonej wg. ustalonego wzoru.

Z uwagi na powyższe, zaprezentowane stanowisko wnioskodawcy w zakresie zakwalifikowania wynagrodzenia upadłego do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest właściwe. Tut. organ podziela jednocześnie stanowisko wnioskodawcy w zakresie konieczności poboru od ww. należności zaliczki na podatek dochodowy i wystawienia imiennej informacji o wysokości dochodów.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika