Czy wynagrodzenia pozaetatowych członków Samorządowego Kolegium Odwoławczego wypłacane na podstawie (...)

Czy wynagrodzenia pozaetatowych członków Samorządowego Kolegium Odwoławczego wypłacane na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych, są zwolnione z opodatkowania, czy też istnieje obowiązek poboru zaliczek przez płatnika od wypłaconych wynagrodzeń ?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sieradzu działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 01.09.2005r. (wpływ do tut. organu 05.09.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w ww. wniosku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Samorządowe Kolegium Odwoławcze, zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 12 października 1994r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 ze zm.), wypłaca pozaetatowym członkom kolegium wynagrodzenia za udział w posiedzeniach i zwrot kosztów podróży.

Porady prawne

Płatnik zwraca się z zapytaniem, czy wynagrodzenia pozaetatowych członków Samorządowego Kolegium Odwoławczego wypłacane na podstawie art. 15 ust. 4 ww. ustawy, są zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), czy też istnieje obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy przez płatnika od powyższych wynagrodzeń.

Zdaniem wnioskodawcy wynagrodzenia te korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego do kwoty 2280,00 zł., gdyż wynagrodzenia te są w rzeczywistości dietami, co wynika z załączonego Wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 maja 2005r. sygn. akt FSK 2536/04.

Tutejszy organ podatkowy, po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego zauważa, co następuje.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ww. ustawy o samorządowych, kolegiach odwoławczych, członka kolegium powołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek prezesa kolegium, zgłoszony po uzyskaniu opinii zgromadzenia ogólnego kolegium, przyjętej w głosowaniu tajnym, większością głosów, w obecności co najmniej połowy jego składu. Pozaetatowi członkowie kolegium otrzymują wynagrodzenie za udział w posiedzeniach oraz zwrot kosztów podróży, co wynika z art. 15 ust. 4 niniejszej ustawy.Powyższe przychody zaliczane są do źródła przychodów z samodzielnie wykonywanej działalności - art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które precyzuje art. 13 pkt 5 ustawy. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów o których mowa w pkt 7. Zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 podlegają diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2280,00 zł.

Ww. przepis prawa wskazuje na zakres przedmiotowego zwolnienia z opodatkowania. Są nim diety i kwoty stanowiące zwrot kosztów. Z załączonego przez wnioskodawcę wyroku NSA z dnia 10 maja 2005r.

sygn. akt FSK 2536/04 wynika, iż 'o tym czy dane świadczenie jest dietą w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decyduje istota tego świadczenia a nie jego nazwa'. W przypadku otrzymywania wynagrodzenia z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich, nie można ich bezpośrednio utożsamiać z pojęciem wynagrodzenia za pracę. Z uwagi na brak w ustawie podatkowej definicji dieta, przyjmuje się jego treść słownikową, która wymienia wiele znaczeń tj. rekompensata, ryczałt, ekwiwalent czy też wynagrodzenie. W stanie prawnym przed dniem wejścia w życie ustawy z 12 października 1994r. o samorządowych kolegiach odwoławczych, działały kolegia odwoławcze przy sejmikach samorządowych, których członkowie otrzymywali za wykonane czynności świadczenia nazwane w ustawie dietami. Po wprowadzeniu ww. ustawy zmiana nazwy świadczenia wpłynęła na wątpliwości interpretacyjne, dotyczące opodatkowania tych świadczeń. W przedmiotowym wyroku sąd wskazuje, iż po zmianie stanu prawnego w tym zakresie nie zmienił się charakter czynności wykonywanych przez tychże członków ani tez charakter wypłacanych im świadczeń. Ponadto stwierdził, iż 'Wynagrodzenia pozaetatowych członków samorządowych kolegiów odwoławczych wypłacane na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy o s.k.o. były - i są nadal - wolne od podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 17 pdf. 'Mając na uwadze stanowisko NSA wyrażone w wyroku z dnia 10 maja 2005r. tut. organ podatkowy podziela je, uznając jako zwolnione z podatku dochodowego, wynagrodzenia członków samorządowego kolegium odwoławczego, na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym w przypadku wypłaty wynagrodzeń na podstawie art. 15 ust. 4 ww. ustawy o s.k.o., jeżeli nie przekroczy ono kwoty 2280 zł miesięcznie, płatnik nie ma obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych świadczeń.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko wnioskodawcy uznaje się za właściwe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Nie jest ona wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika