Zakład budżetowy ZEC w dniu 31 stycznia 2006 r. zakończył działalność jako podmiot gospodarczy, (...)

Zakład budżetowy ZEC w dniu 31 stycznia 2006 r. zakończył działalność jako podmiot gospodarczy, a jego czynności przejął nowopowstały podmiot - Spółka z o.o. Likwidacja zakładu budżetowego ZEC i utworzenie ZEC Sp. z o.o. zostały dokonane w oparciu o art. 22 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r., Nr 9, poz. 43 ze zm.), który stanowi iż dopuszczalna jest likwidacja zakładu budżetowego oraz utworzenie na bazie mienia zlikwidowanego zakładu w trybie Kodeksu Spółek Handlowych jednoosobowej spółki gminy.
Podatnik zwraca się o potwierdzenie słuszności reprezentowanego stanowiska, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych przychody zakładu budżetowego z miesiąca stycznia 2006 r. za dostawę energii cieplnej stanowiły podstawę do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w miesiącu lutym 2006 r. (14 i 21 dniowy termin zapłaty), w związku z czym zgodnie ze szczególnym momentem powstania obowiązku podatkowego za dostawę energii cieplnej Zakład Energetyki Cieplnej prawidłowo złożył deklaracje CIT-2 za następujące okresy: 01.01.2006 - 31.01.2006 oraz 01.01.2006 - 28.02.2006. W księgach Spółki zostały ujęte rozliczenia finansowe zlikwidowanego ZEC z tytułu rozliczeń podatkowych, a Spółka rozpoczęła rozliczanie się jako nowopowstały podmiot z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych począwszy od dnia 1 lutego 2006 r. i w swoich deklaracjach podatkowych ujmuje zdarzenia, które zaistniały od daty powstania Spółki.

Na podstawie przepisów art. 14 a, art. 216 § 1 i art. 217 § 1 i § 2 ustawy z dnia 19 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 8 ust. 6, art. 12 ust. 3d pkt 1, art. 25 ust. 1 i art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach, po rozpatrzeniu wniosku X Sp. z o.o. z dnia 20.04.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w części dotyczącej rozliczenia z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych zakładu budżetowego, zlikwidowanego w celu zawiązania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - X uznaje za nieprawidłowe stanowisko Strony przedstawione w złożonym wniosku.

Porady prawne

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że na podstawie uchwały Nr LIX/528/06 Rady Miejskiej w P. z dnia 31 stycznia 2006 r. w sprawie przekształcenia zakładu budżetowego X w P. w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Gminy Miejskiej P. oraz wobec faktu, że w dniu 1 lutego 2006 r. została zawarta umowa spółki, zakład budżetowy X w dniu 31 stycznia 2006 r. zakończył działalność jako podmiot gospodarczy, a jego czynności przejął nowopowstały podmiot. Zgodnie z § 1 i § 10 aktu założycielskiego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z dnia 1 lutego 2006 r. repertorium A Nr .../2006 Gmina Miejska P. będąca Wspólnikiem - Założycielem w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej zawiązała w trybie art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w której objęła wszystkie 2.598 równych i niepodzielnych udziałów o łącznej wartości 25.980.000,00 zł. pokrywając zgodnie z uchwałą Nr LIX/528/06 Rady Miejskiej w P. wkładem niepieniężnym w postaci mienia pozostałego po likwidacji zakładu budżetowego. Według podatnika nie daje to podstaw nowemu podmiotowi do rozliczeń z tytułu podatków za podmiot zlikwidowany. Likwidacja zakładu budżetowego X i utworzenie X Sp. z o.o. zostały dokonane w oparciu o art. 22 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.), który stanowi iż dopuszczalna jest likwidacja zakładu budżetowego oraz utworzenie na bazie mienia zlikwidowanego zakładu w trybie Kodeksu Spółek Handlowych jednoosobowej spółki gminy. Kapitał zakładowy Spółki został objęty w zamian za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Obowiązujący od dnia 1 stycznia 2004 r. art. 12 ust. 3d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych eliminuje wątpliwość w zakresie określenia daty uzyskania przychodu w odniesieniu do usług ciągłych takich jak m. in. dostawy energii cieplnej, które charakteryzują się tym, że są usługami zawieranymi z reguły na czas nieokreślony i rozliczane okresowo. Treść art. 12 ust. 3d pkt 1 w/w ustawy określa - w sposób jednoznaczny, że w przypadku rozliczeń z tytułu dostaw energii cieplnej - za datę powstania przychodu należnego uważa się wynikający z faktury termin płatności, a jeżeli termin nie jest określony, ostatni dzień miesiąca, w którym wystawiono fakturę.

Likwidacja zakładu budżetowego zgodnie z art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej przeprowadzana jest na podstawie uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego w sprawie likwidacji zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Pozostałe po likwidacji mienie wnoszone jest jako aport na pokrycie kapitału w nowo zakładanej spółce.

W związku z likwidacją z dniem 31 stycznia zakładu budżetowego i powstaniem w dniu 1 lutego X Sp. z o.o., zakład budżetowy winien zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, ze zm.) zamknąć księgi rachunkowe na dzień zakończenia działalności jednostki. Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. Tak więc stosownie do art. 27 ust. 1 w/w ustawy w 2006 roku zakład budżetowy winien złożyć jedynie zeznanie CIT-8 o wysokości dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy 01.01.2006-31.01.2006 do dnia 30 kwietnia 2006 r. Natomiast rok podatkowy X Sp. z o.o. rozpoczyna się w dniu 01.02.2006 r. i zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nowopowstały podmiot winien złożyć pierwszą deklarację CIT-2 o wysokości dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za okres 01.02.2006 - 28.02.2006 do dnia 20 marca 2006 r.

Na podstawie uchwały Nr LIX/528/06 Rady Miejskiej w P. z dnia 31 stycznia 2006 r. w sprawie przekształcenia X w P. w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Gminy Miejskiej P. zlikwidowano zakład budżetowy. Jednocześnie spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która działa pod firmą 'X' zawiązano aktem notarialnym w dniu 1 lutego 2006 r. Rep. A Nr .../2006. W związku z tym, w przypadku wystawienia przez zakład budżetowy w okresie do 31 stycznia 2006 r. faktury VAT z tytułu dostaw energii cieplnej z terminem płatności przypadającym po dniu 1 lutego 2006 r., zakład budżetowy winien ująć te przychody w zeznaniu rocznym CIT-8 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego za okres 01.01.2006 - 31.01.2006.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia powyższego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartąw tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.

Zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej zastosowanie się podatnika do interpretacji, o której mowa w art. 14a § 1, nie może mu szkodzić

W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5 zdanie drugie, a także:
1) nie ustala dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług;
2) nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się;
3) nie stosuje się innych sankcji wynikających z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika