Likwidacja zakładu budżetowego X i utworzenie X Sp. z o.o. zostały dokonane w oparciu o art. 22 ustawy (...)

Likwidacja zakładu budżetowego X i utworzenie X Sp. z o.o. zostały dokonane w oparciu o art. 22 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.), który stanowi iż dopuszczalna jest likwidacja zakładu budżetowego oraz utworzenie na bazie mienia zlikwidowanego zakładu w trybie Kodeksu Spółek Handlowych jednoosobowej spółki gminy. Kapitał zakładowy Spółki został objęty w zamian za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Tryb i zasady powstania Spółki określił Prezydent Miasta dając polecenie wyceny majątku zakładu budżetowego do wartości rynkowej i wnosząc jedynie zorganizowaną część zakładu budżetowego do spółki prawa handlowego jako wkład niepieniężny na pokrycie kapitału zakładowego. Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie obejmuje w swoim składzie gruntów, budynków i niektórych budowli oraz zobowiązań, które nie mają zdolności aportowej.
Podatnik zwraca się o potwierdzenie słuszności reprezentowanego stanowiska, iż amortyzacja od powstałej w nowym podmiocie wartości firmy, ustalona zgodnie z art. 16g ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie dla spółki kosztem uzyskania przychodów.

Na podstawie przepisów art. 14 a, art. 216 § 1 i art. 217 § 1 i § 2 ustawy z dnia 19 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 15 ust. 6, art. 16g ust. 1 pkt 4, ust. 3, ust. 5 i ust. 10 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach, po rozpatrzeniu wniosku X Sp. z o.o. z dnia 20.04.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w części dotyczącej amortyzacji środków trwałych w Spółce z o.o., zawiązanej przez wniesienie na pokrycie kapitału wkładu w postaci mienia zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji uznaje za prawidłowe stanowisko Strony przedstawione w złożonym wniosku.

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że na podstawie uchwały Nr LIX/528/06 Rady Miejskiej w P. z dnia 31 stycznia 2006 r. w sprawie przekształcenia zakładu budżetowego X w P. w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Gminy Miejskiej P. oraz wobec faktu, że w dniu 1 lutego 2006 r. została zawarta umowa spółki, zakład budżetowy X w dniu 31 stycznia 2006 r. zakończył działalność jako podmiot gospodarczy, a jego czynności przejął nowopowstały podmiot. Zgodnie z § 1 i § 10 aktu założycielskiego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z dnia 1 lutego 2006 r. repertorium A Nr .../2006 Gmina Miejska P. będąca Wspólnikiem - Założycielem w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej zawiązała w trybie art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w której objęła wszystkie 2.598 równych i niepodzielnych udziałów o łącznej wartości 25.980.000,00 zł pokrywając zgodnie z uchwałą Nr LIX/528/06 Rady Miejskiej w P. wkładem niepieniężnym w postaci mienia pozostałego po likwidacji zakładu budżetowego. Według podatnika nie daje to podstaw nowemu podmiotowi do rozliczeń z tytułu podatków za podmiot zlikwidowany. Likwidacja zakładu budżetowego X i utworzenie X Sp. z o.o. zostały dokonane w oparciu o art. 22 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.), który stanowi iż dopuszczalna jest likwidacja zakładu budżetowego oraz utworzenie na bazie mienia zlikwidowanego zakładu w trybie Kodeksu Spółek Handlowych jednoosobowej spółki gminy. Kapitał zakładowy Spółki został objęty w zamian za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Tryb i zasady powstania Spółki określił Prezydent Miasta dając polecenie wyceny majątku zakładu budżetowego do wartości rynkowej i wnosząc jedynie zorganizowaną część zakładu budżetowego do spółki prawa handlowego jako wkład niepieniężny na pokrycie kapitału zakładowego. Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie obejmuje w swoim składzie gruntów, budynków i niektórych budowli oraz zobowiązań, które nie mają zdolności aportowej.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 4 w/w ustawy za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej - ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

Spółka prawidłowo poddała wycenie środki trwałe i ujęła w księgach Spółki nowe wartości oraz zastosowała odmienne, niż w zlikwidowanym podmiocie, stawki amortyzacyjne zgodnie z art. 16g ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W art. 16g ust. 10 w/w ustawy zapisano, iż w razie nabycia w drodze kupna, przyjęcia do odpłatnego korzystania lub wniesienia w postaci wkładu niepieniężnego, przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, łączną wartość początkową nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowi:

  • suma ich wartości rynkowej w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy, ustalonej zgodnie z ust. 2
  • różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, ustaloną zgodnie z ust. 3 i 5, albo nominalną wartością wydanych akcji lub udziałów a wartością składników majątkowych nie będących środkami trwałymi ani wartościami niematerialnymi i prawnymi, w przypadku niewystąpienia dodatniej wartości firmy.

Przepis ten ma zastosowanie do wyceny wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w sytuacji nabycia w drodze kupna, przyjęcia do odpłatnego korzystania lub wniesienia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu). Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku - art. 16g ust. 3. Cenę nabycia koryguje się o różnice kursowe, naliczone do dnia przekazania do używania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej - art. 16g ust. 5. Odpisy amortyzacyjne od powstałej w nowym podmiocie wartości firmy, ustalone zgodnie z art. 16g ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią koszt uzyskania przychodu, zgodnie z art. 15 ust. 6 w/w ustawy.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia powyższego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartąw tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowychi organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.

Zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej zastosowanie się podatnika do interpretacji, o której mowa w art. 14a § 1, nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5 zdanie drugie, a także:
1) nie ustala dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług;
2) nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się;
3) nie stosuje się innych sankcji wynikających z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika