W którym momencie należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione z tytułu umowy, (...)

W którym momencie należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione z tytułu umowy, której przedmiotem jest reklama ?

Pytanie podatnika:
W którym momencie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z umową, której przedmiotem jest reklama?

Stanowisko podatnika:
Zdaniem Spółki powyższe wydatki stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, tj. w grudniu 2005 r.

Porady prawne

W odpowiedzi na powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Polesie podziela stanowisko podatnika. W zakresie określenia kosztów uzyskania przychodów, ma zastosowanie przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), który określa istotę kosztów jako wydatków poniesionych w celu uzyskania przychodów, z wyłączeniem kosztów wymienionych w art 16 ust. 1.

Obowiązujące przepisy prawne stwarzają podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, że wykaże on ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz nie jest to wydatek wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy jako wyłączony z kosztu podatkowego. Warunkiem uznania wydatku za koszt podatkowy jest również to, by jego poniesienie miało lub mogło mieć bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Ustawodawca wyraźnie wiąże koszty uzyskania przychodu z celem osiągnięcia przychodów. Cel ten musi być zatem widoczny, a ponoszone koszty winny go bezpośrednio realizować lub jako realny zakładać.

Ustawodawca przewidział ograniczenia w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków na reprezentację i reklamę.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy - o podatku dochodowym od osób prawnych - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Reklamę publiczną cechuje nieograniczony krąg adresatów i przypadkowość odbiorcy.

Zasady dotyczące daty potrącenia wydatków, które w świetle art. 15 ust. 1 ustawy - o podatku dochodowym od osób prawnych - stanowią koszt uzyskania przychodów określa art. 15 ust 4 w/w ustawy, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.

Z powołanego przepisu wynika generalna zasada, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów można potrącić w roku podatkowym, w którym przychód związany z kosztami wystąpił albo racjonalnie oceniając powinien wystąpić. Powołany przepis nie rozstrzyga wprost, w jaki sposób powinny być rozliczane koszty, które pozostają jedynie w pośrednim związku z przychodami. Przy kosztach tych nie można ustalić, że odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, co powoduje, że tego rodzaju koszty są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

Z dołączonych do wniosku kserokopii przelewów bankowych wynika, iż wydatek poniesiono w grudniu 2005r., zatem koszt ten potrącić można w roku, w którym został faktycznie poniesiony.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Ponadto zgodnie z art. 14 b § 3 przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika