Czy gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub (...)

Czy gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku VAT wynikającego z faktur zakupu autobusu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych?

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 14b § 1 i § 2, art. 216 § 1, art. 218 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 5, art. 15, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./, § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzyżowie w odpowiedzi na wniosek Podatnika z dnia 18.12.2006 r. stwierdza, że przedstawione przez stronę stanowisko w zakresie interpretacji przepisów prawa w podatku od towarów i usług jest prawidłowe, odnośnie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT z tytułu nabycia towarów, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Porady prawne

Wnioskiem z dnia 18.12.2006 r. Podatnik na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej, wystąpił o interpretację przepisów prawa podatkowego w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Podatnik w swym piśmie przedstawia następujący stan faktyczny:

Gmina w ramach projektu o nazwie 'Dobra komunikacja - to lepsza integracja' dokonała zakupu autobusu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych (w tym na wózkach inwalidzkich), uczęszczających na zabiegi rehabilitacyjne do Centrum Sportu-Turystyki i Rekreacji w S. Autobus ten służył będzie również do przewozu dzieci i młodzieży z wadami postawy uczęszczających na zajęcia korekcyjne do CSTiR ze szkół z terenu Gminy oraz dzieci z oddziału integracyjnego w Miejsko-Gminnym Przedszkolu w S. Wyposażenie zakupionego autobusu stanowi najazd i zestaw do zamontowania dwóch wózków inwalidzkich. Realizując wyżej opisane zadanie chcemy część kosztów pokryć ze środków PFRON. Gmina z tytułu dowozu ww. grup nie będzie pobierać opłat realizując w ten sposób zadania statutowe w oparciu o art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (j. t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny Podatnik wystąpił do tut. Organu o pisemną interpretację: 'czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego lub zwrotu różnicy podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury zakupu autobusu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych?'

Zdaniem Podatnika podatek naliczony przy zakupie towarów i usług związany z opisanym zakupem nie będzie podlegał odliczeniu od podatku należnego lub zwrotowi w systemie rozliczeń VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług. Nie będzie podlegał również rozliczeniu na zasadach podwyższenia kosztu uzyskania przychodu w ramach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych ze względu na korzystanie przez Gminę ze zwolnienia z tego opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 i art. 15 ust. 2a ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzyżowie po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdza, że stanowisko Podatnika w zakresie podatku od towarów i usług wyrażone we wniosku, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przepis ten wprowadza generalną regułę, zgodnie z którą, zarejestrowanym podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty własnego podatku należnego (płaconego z tytułu dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług określonych w art. 5 ustawy) o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższe oznacza, że w przypadku, gdy nie zachodzi związek pomiędzy dokonywanym przez podatnika zakupem towarów i usług a czynnościami opodatkowanymi podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.

Jak wynika z treści wniosku Jednostka poniosła wydatek udokumentowany fakturą VAT na zakup autobusu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych, w celu przewozu tych osób i osób uczęszczających na zabiegi rehabilitacyjne, jak również przewozu dzieci i młodzieży z wadami postawy uczęszczających na zajęcia korekcyjne oraz dzieci z oddziału integracyjnego Miejsko Gminnego Przedszkola. Gmina (jak twierdzi we wniosku) z tytułu dowozu ww. grup nie będzie pobierać opłat realizując zadania statutowe wynikające z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (j. t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

Z powyższego wynika, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług Jednostce nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. towaru. Ponadto Gmina jest podatnikiem zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego na mocy art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w konsekwencji czego brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług na gruncie przepisów ustawy o PTU, nie można skompensować w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych zaliczając nie odliczony podatek naliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Z uwagi na to, że środki finansowe, za które następuje realizacja opisanego we wniosku zadania, w części otrzymane z Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych, nie wypełniają definicji środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), Gminie nie przysługuje zwrot podatku na zasadach określonych w przepisach ww. rozporządzenia.

Reasumując stwierdzić należy, że Gminie, nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony bądź zwrot podatku VAT z tytułu nabycia ww. towaru, jak również prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu nie odliczonego podatku VAT.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika