Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług sprzedaż nieruchomości niezabudowanej? Zgodnie (...)

Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług sprzedaż nieruchomości niezabudowanej? Zgodnie z wyjaśnieniami wnioskodawcy w nieobowiązującym już planie zagospodarowania przestrzennego Gminy działka znajdowała się w terenach mieszkaniowo-usługowych i rolnych. Obecnie nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego na ten teren. Natomiast zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego utrzymano dotychczasowe przeznaczenie przedmiotowego gruntu. W ewidencji gruntów nieruchomość figuruje jako grunty orne RV, RVI. W stosunku do tej nieruchomości nie wydano również decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie działając na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego z dnia 20 września 2006 roku (data wpływu do tut. Organu Podatkowego - 22 września 2006r.), uzupełnionym pismem z dnia 05 grudnia 2006r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego w Opocznie 07 grudnia 2006r.), w sprawie jednego z trzech problemów poruszonych w piśmie, a dotyczącego opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży nieruchomości niezabudowanej, opisanej w punkcie 2 wniosku z dnia 20 września 2006r.

Porady prawne

We wniosku Gmina zwróciła się z trzema pytaniami. Jednym z pytań było, czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług sprzedaż nieruchomości niezabudowanej. Zgodnie z wyjaśnieniami wnioskodawcy w nieobowiązującym już planie zagospodarowania przestrzennego Gminy działka znajdowała się w terenach mieszkaniowo-usługowych i rolnych. Obecnie nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego na ten teren. Natomiast zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego utrzymano dotychczasowe przeznaczenie przedmiotowego gruntu. W ewidencji gruntów nieruchomość figuruje jako grunty orne RV, RVI. W stosunku do tej nieruchomości nie wydano również decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Zdaniem wnioskodawcy w tym przypadku będzie miał zastosowanie przepis art. 43 ust. 1 pkt 9, mówiący, iż zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stanowi, że opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak wynika z art. 2 pkt 6 towarami w rozumieniu w/w ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej a także grunty.

Stosownie jednak do art. 43 ust. 1 pkt 9 wyżej wymienionej ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Zatem przy dostawie towaru w postaci gruntu decydującym jest przeznaczenie niezabudowanej działki.

Dla prawidłowego określenia i przeznaczenia terenów istotne znaczenie odgrywa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003r. Nr 80, poz. 717 ze zm.). Zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku, gdy nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, należy posłużyć się inną istniejącą dokumentacją sporządzoną na podstawie powołanej wyżej ustawy o planowaniu przestrzennym. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy należy do jej zadań własnych. Polityka przestrzenna gminy wyrażona jest natomiast w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Studium nie jest aktem prawa miejscowego, jednakże jego postanowienia są wiążące dla Rady Gminy przy uchwalaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu.

Ponadto wskazać należy, iż ewidencja gruntów i budynków również nie jest aktem obowiązującego prawa, ale jedynie urzędowym zbiorem informacji faktycznych. Wpisy w niej się znajdujące są tylko odzwierciedleniem stanu faktycznego i prawnego aktualnego na dzień dokonania wpisu. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług posługuje się natomiast kryterium przeznaczenia terenu.

Zatem w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy jest nieobjęta planem zagospodarowania przestrzennego niezabudowana nieruchomość, która jak wynika ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przeznaczona jest na cele mieszkaniowo-usługowe i rolne, dostawa ta będzie podlegać opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%.

Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono, jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego uwzględnionego przez wnioskodawcę we 'własnym stanowisku' zawartym w tym wniosku.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika