Jaką stawką podatku od towarów i usług winien być opodatkowany eksport usługi transportu międzynarodowego?

Jaką stawką podatku od towarów i usług winien być opodatkowany eksport usługi transportu międzynarodowego?

Urząd Skarbowy w Oświęcimiu, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) - w odpowiedzi na pismo z dnia 28.04.2003 r. (wpływ 29.04.2003 r.) w sprawie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego - uprzejmie wyjaśnia:

Według stanu faktycznego opisanego w piśmie, Spółka będąc uprawnionym przewoźnikiem drogowym w rozumieniu przepisów o transporcie drogowym, na zle­cenie nierezydenta, przewozi towary z miejsca wyjazdu w Polsce do miejsca przyjazdu w Holandii i z miejsca wyjazdu w Holandii do miejsca przyjazdu w Polsce.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 1 eksportem usług, w rozumieniu ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) są usługi transportu międzynarodowego.

Do usług transportu międzynarodowego zalicza się, na podstawie § 53 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania nie­których przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.), przewóz lub inny sposób przemieszczania osób i towa­rów przez granicę Rzeczypospolitej Polskiej:

    1) z miejsca wyjazdu (nadania) w Rzeczypospolitej Polskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) za granicą,
    2) z miejsca wyjazdu (nadania) za granicą do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) w Rzeczypospolitej Polskiej,
    3) z miejsca wyjazdu (nadania) za granicą do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) za granicą, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium Rzeczypospo­litej Polskiej (tranzyt).

Zgodnie z przepisem § 54 ust. 1 powołanego wyżej rozporządzenia, za eksport usług uznaje się między innymi następujące rodzaje usług transportu międzynarodo­wego:

    - usługi, o których mowa w § 53 ust. 1 pkt 1 i 3, polegające na przewozie towarów przez krajowego przewoźnika kolejowego, uprawnionego przewoźnika drogowego w rozumieniu przepisów o transporcie drogowym oraz przewoźnika żeglugi śród­lądowej, na podstawie dokumentów wymienionych w § 56 ust. 1 pkt 1,
    - usługi, o których mowa w § 53 ust. 1 pkt 2, polegające na przewozie towarów przez przewoźników wymienionych w pkt 1 na zlecenie nierezydenta nie będącego podatnikiem.

Dokumentem stanowiącym dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego towarów - wykonywane taborem samochodowym - jest list przewozowy lub dokument spedytorski, stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że przewóz odbywa się między miejscem nadania i miejscem przeznaczenia, położonymi w różnych państwach oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora) - § 56 ust. 1 cytowanego rozporządzenia.

Zatem w świetle przytoczonego stanu faktycznego i prawnego, wykonywane przez Spółkę usługi transportu międzynarodowego z miejsca wyjazdu w Polsce do miejsca przyjazdu w Holandii i z miejsca wyjazdu w Holandii do miejsca przyjazdu w Polsce, na zlecenie nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, nie będącego podatnikiem podatku od towarów i usług, opodatkowane są stawką podatku w wysokości 0% na całej trasie przejazdu.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika