Czy istnieje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług w przypadku nieodebrania faktury przez (...)
Czy istnieje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług w przypadku nieodebrania faktury przez nabywcę towaru?
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiąc o przedmiocie, podmiocie i podstawie opodatkowania, obowiązku podatkowym oraz o zasadach wystawiania faktur VAT, czyli o tym wszystkim co decyduje o podatku należnym VAT, zawsze wiążą ten obowiązek z wykonaniem określonej czynności.
Odbiór faktury ważny jest tylko z punktu widzenia odbiorcy towaru i podatku naliczonego od jego nabycia, podlegającego ewentualnemu odliczeniu od podatku należnego tego odbiorcy.
W sytuacji, gdy adresat odsyła wystawioną fakturę za towar, który jest odebrany protokołem odbioru technicznego powstanie u wystawcy obowiązek wykazania obrotu i podatku należnego wynikającego z tej faktury niezależnie od faktu jej odesłania bez księgowania.
Obowiązek ten wynika z brzmienia kilku przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a mianowicie:
- art. 2 ust. 1, który stanowi, iż opodatkowaniu podlega sprzedaż towarów,
- art. 6 ust. 1, mówiący, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania (dostarczenia), przekazania, zamiany, darowizny towaru,
- art. 15 ust. 1, który stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót, którym jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów, pomniejszona o kwotę należnego podatku,
- art. 32 ust. 1, który stanowi, iż podatnicy obowiązani są wystawiać fakturę stwierdzającą w szczególności sprzedaż towarów (...)
Zatem obowiązek podatkowy w VAT nie jest związany z momentem zawarcia umowy cywilnoprawnej, lecz z momentem wydania towaru lub wykonania usługi.
Wydanie towaru konkretnemu podmiotowi, który ten towar zamówił, musi pociągać za sobą obowiązek zadeklarowania obrotu i podatku należnego, bez względu na fakt, czy zamawiający dany towar przyjmie fakturę stwierdzającą wydanie tego towaru, czy też taką fakturę odrzuci.