Możliwość ubiegania się o zwrot podatku VAT dot. projektu, realizowanego ze środków bezzwrotnej (...)

Możliwość ubiegania się o zwrot podatku VAT dot. projektu, realizowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej PHARE 2003 - zgodnie z rozporządzeniem MF z dnia 27.04.2004 r.

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), § 23 - § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.) - w odpowiedzi na pisemny wniosek Miasta - z dnia 19.04.2006 r. i złożony do tut. organu podatkowego w dniu 21.04.2006 r. o interpretację zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku, po wnikliwej analizie stanowiska wnioskodawcy, który uważa, iż ma prawo ubiegania się o zwrot zapłaconego podatku VAT w ramach projektu realizowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w związku z realizacją projektu pod nazwą 'Przygotowanie dokumentacji technicznej związanej z rewitalizacją miejskich terenów zielonych dla przyszłych projektów programu INTERREG IIIA' dot. wniosku PL2003 ze środków PHARE 2003 - umowa z dnia 5.12.2003 r. - postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Porady prawne

W dniu 21.04.2006 r. Miasto zwróciło się z zapytaniem w sprawie udzielenia odpowiedzi o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego realizacji projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w związku z realizacją projektu pod nazwą 'Przygotowanie dokumentacji technicznej związanej z rewitalizacją miejskich terenów zielonych dla przyszłych projektów programu INTERREG IIIA' dot. wniosku PL2003 ze środków PHARE 2003 - umowa z dnia 5.12.2003 r.

Przedstawiając stan faktyczny wnioskodawca podaje, iż realizuje projekt pod nazwą 'Przygotowanie dokumentacji technicznej związanej z rewitalizacją miejskich terenów zielonych dla przyszłych projektów programu INTERREG IIIA' dot. wniosku PL2003 ze środków PHARE 2003 - umowa z dnia 5.12.2003 r. - pochodzących z Krajowego Funduszu Dotacji Inwestycyjnych ze środków Unii Europejskiej. Powyższe środki są przydzielane przez Fundację Fundusz Współpracy i maja charakter pomocy bezzwrotnej. Podatek od towarów i usług nie jest kosztem kwalifikowanym w ww. projekcie zgodnie z art. 7.2.2. umowy. Na potrzeby projektu zostało utworzone oddzielne konto bankowe, na które zostały przelane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej w wysokości 80% dotacji, zgodnie z umową 39EUR.

Informacja wydana przez Dyrektora Jednostki Finansująco-Kontraktującej Fundacja 'Fundusz Współpracy' potwierdza, iż środki uzyskane przez Gminę Miasta na realizację umowy dotacji PL2003 pochodzą z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Podstawą jest podpisane w dniu 5.12.2003 r. Memorandum Finansowego między Komisją Europejską a Rządem RP, reprezentowanym przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. W związku z powyższym wnioskodawca wnosi o udzielenie informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego w ww. sprawie.

Miasto Sanok, uważa że spełnia warunki zawarte z rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. i wobec tego ma prawo ubiegać się o zwrot podatku VAT zapłaconego w ramach projektu realizowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a § 1 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa, w związku z wniesionym zapytaniem z dnia 19.04.2006 r. i otrzymanym w dniu 21.04.2006 r., dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego po analizie przedstawionego przez Miasto stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie postanawia uznać iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

    1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1.05.2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
    2. Kontraktów zawartych przed dniem 1.05.2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy obcych państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy, na podstawie:

    1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
    2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z § 23 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. - zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Zwrot podatku (§ 24) nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

    1. o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub
    2. które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Przepis § 23 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zwrot podatku (§ 25) przysługuje podatnikom, którzy spełniają poniższe warunki:

    1. złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej,
    2. prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 cyt. ustawy,
    3.

    w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów i usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktur korygującej, a w przypadku importu towarów - dokumentu stwierdzającego zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług,
    4. posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4,
    5. posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków o których mowa w § 6 ust. 4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków pomocy bezzwrotnej wymienionych w § 6 ust. 3 i 4 pkt 1 przedstawia takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków,

Zgodnie z § 27 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. podmiotom, o których mowa w § 23 zwrot następuje na wniosek podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku oraz z uwzględnieniem warunków określonych w art. 99 ust. 12, a w przypadku nieotrzymania zwrotu w tym terminie również warunków wym. w art. 87 ust. 2 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. (Dz. U. z 2004 r. N 54 poz. 535 ze zm.).

Wniosek, o którym mowa w ust. 1 zawiera co najmniej dane dotyczące:

    1. wartości nabytych towarów i usług lub importu towarów, których dotyczy zwrot podatku,
    2. kwoty podatku, o której zwrot ubiega się podatnik.

Do wniosku dołącza się:

    1. kopię dokumentu stwierdzającego przekazanie na rachunek bankowy podatnika środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4,
    2. dowód dokonania zapłaty ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Przepisy powyższe mają odpowiednio zastosowanie do zwrotów wymienionych w § 26 cyt. rozporządzenia. Podatnik dołącza wniosek do deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego oraz informacji wystawionej przez Dyrektora Jednostki Finansująco-Kontraktujacej Fundacja 'Fundusz Wspólpracy' wynika, iż Miasto uzyskało środki finansowe pochodzących bezzwrotnej pomocy zagranicznej, pochodzących z Programu PHARE 2003. Podstawą zawarcia umowy stanowi Memorandum Finansowe podpisane przez Komisje Europejską z Rządem RP w dniu 5.12.2003 r. (czyli przed 1.05.2004 r.), na podstawie której Miasto realizuje projekt pt. ' Przygotowanie dokumentacji technicznej związanej z rewitalizacją miejskich terenów zielonych dla przyszłych projektów programu INTERREG IIIA' dot. wniosku PL2003. Ponadto na podstawie art. 7.2.2 umowy, podatek od towarów i usług nie jest kosztem kwalifikowanym w tym projekcie.

W świetle powyższego tutejszy organ podatkowy podziela stanowisko Miasta, iż ma prawo do ubiegania się o zwrot zapłaconego podatku VAT w ramach projektu realizowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgodnie z rozdziałem 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w związku z realizacją projektu 'Przygotowanie dokumentacji technicznej związanej z rewitalizacją miejskich terenów zielonych dla przyszłych projektów programu INTERREG IIIA' dot. wniosku PL2003.

Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę jak i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika