Jakie dokumenty należy wystawić pracownikom starostwa za przeprowadzone przez nich prywatne rozmowy (...)
Jakie dokumenty należy wystawić pracownikom starostwa za przeprowadzone przez nich prywatne rozmowy telefoniczne z aparatów służbowych Starostwa?
W złożonym dnia 20.10.2004 r. zapytaniu Starostwo Powiatowe zwróciło się o wyjaśnienie, jakie dokumenty należy wystawić pracownikom Starostwa za przeprowadzone przez nich prywatne rozmowy telefoniczne z aparatów służbowych starostwa. Z zajętego w sprawie stanowiska Starostwo opowiedziało się za dokumentowaniem powyższych operacji za pomocą rachunków.
W przedstawionej sytuacji należy zaznaczyć, że Starostwo Powiatowe nie posiada statusu podatnika podatku od towarów i usług. Na podstawie dokonanego zgłoszenia rejestracyjnego status podatnika VAT czynnego posiada powiat, w oparciu o przepisy ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Zatem w przypadku Starostwa Powiatowego, które nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, ani też nie występuje VAT należny. W tej sytuacji obciążenie pracowników kosztami rozmów prywatnych przeprowadzonych ze służbowego telefonu następuje w kwocie brutto, czyli łącznie z podatkiem VAT na podstawie wystawionych rachunków, o których mowa w art. 87 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) lub księgowych not obciążeniowych (jeżeli taki sposób dokumentowania nie jest sprzeczny z ustawą z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.).