Czy przyjmowane od mieszkańców Gminy wpłaty z tytułu z tytułu zbiórki odpadów komunalnych podlegają (...)

Czy przyjmowane od mieszkańców Gminy wpłaty z tytułu z tytułu zbiórki odpadów komunalnych podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i (ewentualnie) w jakiej wysokości?

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 15 ust. 1, art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu po rozpatrzeniu wniosku jednostki z dnia 12.04.2007 r. (wpływ do tut. urzędu dnia 17.04.2007 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

Porady prawne

Pismem z dnia 12.04.2007 r. (wpływ do tut. urzędu w dniu 17.04.2007 r.) Gmina zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w odniesieniu do indywidualnej sprawy Podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, która jest zarejestrowanym podatnikiem dla celów podatku VAT od stycznia 2004 r. Na podstawie art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 1996 r. Nr 132, poz. 622 ze zm.) Rada Gminy podjęła w dniu 29.12.2006 r. uchwałę, na mocy której Gmina przejęła od właścicieli nieruchomości obowiązki związane ze zbieraniem odpadów komunalnych, po uprzedniej akceptacji mieszkańców wyrażonej w drodze referendum gminnego przeprowadzonego w dniu 16 lipca 2006 r. W drodze przetargu Gmina podpisała umowę z P. Sp. z o.o. w J. na świadczenie usług polegających na selektywnej zbiórce i wywozie odpadów komunalnych z terenu gminy w okresie od 1.01.2007 r. do 31.12.2007 r. Mieszkańcy Gminy nie zawierali umów ani z P. Sp. z o.o. w J., ani z Gminą. Rozliczenia finansowe związane z płatnością za zbiórkę śmieci prowadzi Gmina poprzez wpłaty mieszkańców do kasy Urzędu Gminy, na rachunek Gminy lub do sołtysów poszczególnych sołectw na podstawie prowadzonego przez Gminę ?rejestru wpłat za odpady komunalne?. Płatności ustalone są na podstawie uchwały Rady Gminy R. w wysokości 5 zł miesięcznie od jednego gospodarstwa i wymagalne są w terminach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada 2007 r. P. Sp. z o.o. w J. raz w miesiącu wystawia fakturę VAT na Gminę którą obciąża płatnością za zbiórkę odpadów w wysokości 1/12 kwoty przetargu.

Pytanie jednostki dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług przyjmowanych od mieszkańców gminy wpłat z tytułu zbiórki odpadów komunalnych i wysokości (ewentualnej) stawki opodatkowania. Zdaniem jednostki płatności dokonywane przez mieszkańców Gminy z tytułu zbiórki odpadów komunalnych należy traktować jako opłaty wynikające z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i nie podlegają one przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Ustosunkowując się do treści zapytania oraz przedstawionego przez jednostkę stanu faktycznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu, uznaje stanowisko podatnika za prawidłowe.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.

U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Unormowanie to pozostaje w zgodzie z art. 13. ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (publikacja Dz. U. UE L z 2006 r. nr 347/1) w którym stwierdzono, że krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują i transakcjami, które zawierają jako władze publiczne, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub inne płatności w związku z taką działalnością lub transakcjami. Art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) stanowi iż zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Powyższy przepis nakłada zatem na gminy obowiązek utrzymania czystości i porządku. Przepisy ustawy z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zm.) stanowią, że Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania (art. 3 ust. 1, art. 3 ust. 2 pkt 1). Rada Gminy po zasięgnięciu opinii państwowego inspektora sanitarnego uchwala regulamin czystości i porządku na terenie gminy. Regulamin ten określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy m in. poprzez prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnej zbiórki i odbierania odpadów komunalnych (art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku). Rada Gminy w drodze uchwały z dnia 29.12.2006 r. przejęła obowiązki związane ze zbieraniem odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości po uprzedniej akceptacji mieszkańców wyrażonej w przeprowadzonym referendum gminnym w dniu 16.07.2006 r. Przejmując obowiązki Rada Gminy ustaliła opłatę w wysokości 5 zł miesięcznie od jednego gospodarstwa. Wyznaczone opłaty nie są zapłatą za świadczone usługi, lecz opłatą za wykonanie przejętych obowiązków. Opłaty te posiadają cechy opłaty lokalnej, a więc świadczenia o charakterze publicznoprawnym.

Uchwała Rady Gminy z dnia 29.12.2006 r. wprowadzająca opłatę za wywóz odpadów oraz ustalająca wysokość tej opłaty ma charakter przepisów prawa miejscowego i stanowi źródło powszechnie obowiązującego prawa na obszarze działania organu, który ustanowił te przepisy. Wykonywane czynności pobierania opłat nie wynikają z umów cywilnoprawnych, lecz należą do zadań z zakresu prawa publicznego, do których Gmina została zobligowana ww. ustawami.

Z powyższych ustaleń wynika, że w przedstawionym stanie faktycznym Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu pobierania opłat za odbieranie odpadów komunalnych z nieruchomości mieszkańców Gminy (ustalone uchwałą Rady Gminy z dnia 29.12.2006 r.), a ww. opłata nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika