Czy w związku z nabyciem nowej naczepy siodłowej należy uiścić podatek VAT w terminie 14 dni od (...)

Czy w związku z nabyciem nowej naczepy siodłowej należy uiścić podatek VAT w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego oraz przedłożyć do Urzędu Skarbowego informację na formularzu VAT-23 ?

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik zamierza nabyć na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w ramach wewątrzwspólnotowego nabycia nową naczepę siodłową. Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy po wejściu w życie ustawy z dnia 13.07.2006r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 143, poz. 1028) w związku z nabyciem nowej naczepy siodłowej należy uiścić podatek VAT w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego oraz przedłożyć do Urzędu Skarbowego informację na formularzu VAT-23.

Zdaniem Podatnika ponieważ naczepa siodłowa nie stanowi środka transportu w rozumieniu ustawy o VAT nie należy uiszczać podatku VAT w terminie 14 dni oraz składać do Urzędu Skarbowego informacji na formularzu VAT-23.

Porady prawne

Jak wynika z treści art. 105 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) naczelnicy urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją środków transportu są obowiązani do wydawania zaświadczeń potwierdzających uiszczenie przez podatnika podatku od towarów i usług ? w przypadkach, o których mowa w art. 103 ust. 3 i 4, lub potwierdzających brak obowiązku uiszczenia tego podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju.

Zgodnie z brzmieniem powyższych przepisów w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1 ?3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju ? podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 10 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do pojazdów lądowych za nowe środki transportu uznaje się pojazdy wymienione w poz. 1-4, 9, 10 i 15-20 załącznika numer 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy. Zgodnie z PKWiU pojazdy mechaniczne są zakwalifikowane do grupy 34.1, natomiast nadwozia do pojazdów mechanicznych, naczepy i przyczepy należą do grupy 34.2, z czego wynika, że naczepy nie są sklasyfikowane jako pojazdy. W załączniku nr 1 do cyt. ustawy o podatku od towarów i usług wymieniono towary zaliczane do nowych środków transportu, wśród których nie występuje grupa 34.2. Ponadto naczepy nie posiadają własnego napędu, co jest warunkiem niezbędnym dla możliwości uznania danego pojazdu za środek transportu w myśl art. 2 pkt 10 lit.a) ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 50 i 52 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 108 poz. 908 z późn. zm.) pod pojęciem przyczepy rozumie się pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem, natomiast pod pojęciem naczepy rozumie się przyczepę, której część spoczywa na pojeździe silnikowym i obciąża ten pojazd.

Oznacza to, że w odniesieniu do nabycia przedmiotowej naczepy Podatnik nie ma obowiązku obliczenia i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego oraz złożenia informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu VAT-23.

Nadmienia się, że wprowadzony ustawą z dnia 13.07.2006r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 143, poz. 1028) przepis art. 27 ust. 7, w myśl którego za środki transportu, o których mowa w ust. 4 pkt 6, uznaje się także środki transportu, o których mowa w art. 10 rozporządzenia nr 1777/2005 (tj. przyczepy, naczepy i wagony kolejowe) został dodany na potrzeby tego właśnie art. 27 ust. 4 pkt 6 ustawy. Zmiana ta uściśla miejsce świadczenia usług w przypadku wynajmu ww. środków transportu.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika