Podatnik podnajmuje odpłatnie osobie trzeciej powierzchnię w prowadzonych przez Spółkę sklepach, (...)
Podatnik podnajmuje odpłatnie osobie trzeciej powierzchnię w prowadzonych przez Spółkę sklepach, w celu umieszczenia przez tę osobę trzecią reklam piwa, zgodnych z przepisami ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz. 1231 ze zm.), zwanej dalej 'Ustawą'. Świadczenie Podatnika polega na udostępnianiu powierzchni do celów reklamowych w celu umieszczenia przez podnajemcę wspomnianych reklam, co - działając na zlecenie podnajemcy - czyni agencja reklamowa.Podatnik wnioskuje o udzielenie odpowiedzi na pytanie - czy opisana usługa świadczona przez Spółkę powoduje obowiązek wnoszenia opłaty, o której mowa w art.13 2 ust. 1 Ustawy. Zdaniem Strony obowiązek ten nie powstaje, gdyż przedmiotem opisanej usługi jest jedynie udostępnienie powierzchni do korzystania, w związku z czym świadczenie Podatnika nie jest usługą, której przedmiotem jest reklama prowadzona zgodnie z przepisami powołanej Ustawy.
Z powołanych przepisów wynika, że w celu ustalenia podmiotu obowiązanego do wnoszenia przedmiotowych opłat, powinno decydować kryterium podmiotowe - przedmiotowe, tj. pozwalające na wskazanie podmiotu świadczącego usługę, której przedmiotem jest reklama prowadzona zgodnie z przepisami powołanej Ustawy.
Jak wynika z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego, przedmiotem umowy podnajmu, jest wyłącznie podnajęcie powierzchni, natomiast wszelkie ewentualne czynności zmierzające do stworzenia lub eksponowania treści reklamowych wykonane zostaną przez agencję reklamową, na podstawie odrębnej umowy wiążącej podnajemcę z tą agencją. Strona, poza umożliwieniem wykorzystania przez osobę trzecią wspomnianej powierzchni, nie współdziała z podnajemcą w przedmiocie reklamy napojów alkoholowych.
Z tych przyczyn należy uznać, że treścią umowy podnajmu łączącej Spółkę z podnajemcą nie jest świadczenie usługi, o której mowa w art. 13.2 ust. 1 Ustawy, której zakres wykracza poza samo udostępnienie powierzchni reklamowej określonej osobie, a w konsekwencji stwierdzić, że stanowisko Spółki jest prawidłowe